Plug and play

Det er pussig, men det finnes folk der ute som ved sin blotte væremåte, tonefall og ordvalg kan få selv den mest dannede, fattede og veloppdragne til å føle seg som en fjott, en dust eller en grønnskolling. En person som stiller de dummeste spørsmål om det som ellers oppegående og opplyste mennesker oppfatter som allment kjente sannheter og offentlige fakta, nærmest som om han akkurat skulle ha klatret ned fra trærne.  Vi skal ingenlunde påstå at de vet det selv, men de trenger bare å si et par ord, og selv den mest blaserte 58-åring føler seg med ett som en usikker eksaminand som plutselig innser at han har svart noe usigelig teit på muntlig eksamen.

Slik som vi opplevde da vi skulle ta en telefon til Kundeservice i Norsk Tipping.  Nå har vi aldri vært direkte bortskjemt hva vinnerlykke gjelder, ei heller hos Norsk Tipping, men en gang hadde vi faktisk 5 rette i Lotto.  Ikke at det var grunn til å slå stiften av lykke av den grunn, gevinsten var bare på skarve 215 kroner.  Men vi kom liksom i tanker om at hvis vi hadde 5 rette, så måtte vi vel også ha 4 rette.  Ja, med ekstratall. Hmmm. Tankevekkende.  Dette måtte sjekkes.

Som den etter måten moderne herremann vi er, på tross av moden alder, også i besittelse av en kortleser til bruk for tippekortet vårt, det såkalte Buypass-systemet.  Denne kortleseren virket greit på den gamle XP-maskinen, etter installasjon av driverprogramvaren.  Men det var da. Siden kom Windows Vista, og da var det ikke fullt så enkelt. Den gamle driverprogramvaren virket ikke, men etter en lengre og støttende telefonsamtale med en hyggelig mann ved Norsk Tippings kundeservice, samt en del tasting, funket det til slutt. Nå har vi pc med Windows 7, og en annen med Windows 8, og vi ønsker igjen å bruke tippekortleseren.  Her var det altså litt av hvert å spørre om da vi var klar for vår andre samtale med Norsk Tipping.

Vi slo nummeret, ventet og tastet oss forbi diverse talemaskiner og valg, og til slutt fikk vi snakke med en levende person.  En kraftig nordnorsk damestemme av den selvsikre sorten.  ”Ja, haillo, ka va det du skuill spørr om?”  ”Eeehh…Dag Eigil her.  Vi hadde i all beskjedenhet 5 rette her på lørdag.  Men er det ikke så at dersom man har 5 rette, så har man også 4 rette?  Vi har jo et tilleggstall inne også.”  ”Nei!” Nordlandsdamen var kort og kjapp i sitt svar. Her var det snakk om språklig økonomi. Ikke noe dilldaill og høflig utenomsnakk der i gården. Vel, greit nok.  For så vidt ikke noe å si på svaret. Så feil kan man ta.

”Men så har vi et spørsmål til.  Hva gjør man dersom man vil bruke Buypass-kortleseren på en pc med Windows 7?”  På grunn av de omtalte problemene med dette på Vista, hadde vi rett og slett ikke turt å prøve. ”Ka?  Ja men herregud, det e jo berre pløgg end plei! Plugg deinn rett inn i USB-porten. Ja, har du ikkje prøvd det før du ringt eillerr…? Hæ hæ hæ hæ hæhæhæhh!” Javisst, nei. Det hadde vi dog ikke.  Vi er jo av natur en forsiktig herre.  Men tro det eller ei, vi vet faktisk hva som er framme og bak på en datamaskin, og en hel del til.  Så vi takket for samtalen, og la på. Og i etterkant tenkte vi vårt.  Vel er vi teit og treig og i satt alder, er vi virkelig så akterutseilt? Tør nesten ikke tenke tanken ut.  Hekkan!

Ha en fortsatt fin dag! 😀

2
 
 
 
 
avatar

About Dag Eigil

Kjekk og grei herremann i sin beste middelalder. En tvers igjennom snill og hyggelig fyr som ofte klapper så vel katten som fruen kjærlig på pelsen. En person med moral og personlig integritet på høyde med det beste i utlandet. Hyggelig, omgjengelig og lett å holde ren. Humorist, blogger og hobbyskribent. En venn av ordet i beste forstand
Uncategorized , , , , ,

6 comments


  1. Hahaha! :-) Nordlandsdamer er morsomme av og til. Det er jo greit når de gir tydelige svar, og svarene faktisk stemmer. :-) Flere telefoner venter i kø, her gjelder det å ekspedere grønnskollingene hurtigst mulig så de ikke hoper seg opp. De tar det ikke så nøye om de tramper på en forsiktig søring av og til.





  2. Hmm, høres ut som hun kunne tatt det der ene bannordet de har der oppe i røysa og pløgga og playa litt med seg selv, men det hadde nok blitt litt for krasst, kanskje. Alternativt kunne man jo glidd helt inn i rollen som som en fjott, en dust eller en grønnskolling og respondert noe i retning av “Hva behager ?? USB ??? De mener vel USA ??”

    Plug and pray som jeg pleier å si.

    2





  3. Kanskje man ikke bør bruke slike frittalende nordlendinger som kundebetjenter…? For å være ærlig så har jeg funnet ut hvorfor windows eight rimer på hate… og jeg har ikke turt å gjøre det som du ikke har turt for jeg har nå windows 8 og jeg hater skiten. Men jeg tør ikke ringe Norsk Tipping etter dette 😆





Leave a Reply