Farvel til Flaggruten?

Ja, så skal altså den tradisjonsrike Flaggruten melom Stavanger og Bergen legges ned fra nyttår.  Av det som framstår som komplett latterlige Mumle Gåsegg-prestisjegrunner relatert til anbud, båtstørrelser, bølgehøyder og fylkesgrenser skal det altså ikke lenger være mulig å sette seg om bord i en behagelig hurtigbåt og la seg frakte fra Oljehovedstaden til Vestlandets hovedstad, fra sentrum til sentrum.  Nå skal det kjøres i tunnel, eller så får folk ta fly.

Vi mener å erindre at det var et initiativ i denne saken fra politisk hold ved Arbeiderpartiets Tom Tvedt for ikke så veldig lenge siden. Men nok en gang ble initiativet forkastet, og det med et av de mest suppetynne begrunnelsene vi noen gang har hørt. Nemlig at Norled ikke disponerte store nok båter til å krysse åpne havstrekninger så som Sletta! Javel, nei.  Og de båtene som trafikkerer strekningen i dag, de finnes altså egentlig ikke?  Dette er omtrent like troverdig som Julenissen.

Vi for vår del har kommet fram til en annen forklaring på hvorfor både Norled og andre aktører er så aldeles forhipne på å legge ned Flaggruten.  Nemlig at folk skal tvinges til å bruke de lange, mange og dype tunnelene, disse brann- og ulykkesbelastede svarte hullene som i vår tid presenteres som den saliggjørende patentløsningen på alle landets transportproblemer. For det koster nemlig penger å lage disse høla, mye penger. Og derfor mistenker vi at en del grå eminenser og maktpersoner i lukkede rom har bestemt at alle skal bruke tunnelene, og dermed betale masse bompenger. Så få som mulig, og helst ingen, skal slippe unna. Derfor presenteres sjøveis passasjertransport som håpløst gammeldags og avleggs, mens det å kjøre på gummihjul på innsiden av fjellene og under fjordene, uten fluktmuligheter, nærmest blir geniforklart.  Samferdselspolitikerne later til å være fullstendig handlingslammet, og det er kanskje en del av spillet?  Men verden vil som kjent bedras.

 
 
 
 
avatar

About Dag Eigil

Kjekk og grei herremann i sin beste middelalder. En tvers igjennom snill og hyggelig fyr som ofte klapper så vel katten som fruen kjærlig på pelsen. En person med moral og personlig integritet på høyde med det beste i utlandet. Hyggelig, omgjengelig og lett å holde ren. Humorist, blogger og hobbyskribent. En venn av ordet i beste forstand
Uncategorized , , , , , , , ,

14 comments


  1. Flaggruten legges ned fra nyttår?
    Det er jo fem til syv år før vi kan kjøre hele veien til Bergen og kanskje ikke da en gang. Vet at bussene har tatt mye av passasjergrunnlaget, men at Flaggruten legger ned nå, kommer overraskende på meg.





    • Det ser ikke bra ut for Flaggruten, Flabben. Ikke bra i det hele tatt. Og det finnes visst heller ikke noen skikkelig vilje fra politisk hold til å skjære igjennom her. Akk ja.





  2. Det er jo helt sykt jo…





    • Synes også det er sykt, Jojja. Det vil riktignok gå båter til Haugesund fortsatt, men altså ikke videre. Da må man i så fall ta buss til Leirvik på Stord, og båt videre derfra. I helgene skal det ikke gå hurtigbåter i det hele tatt mellom Haugesund og Stavanger. Kun i ukedagene.





  3. Sprøtt
    dvs godt skrevet





  4. Man kan av og til lure på hva de tenker med..

    – Sånn helt utenom; jeg har lest inne hos Breiflabben så mye idag at jeg automatisk leste “Farvel til Flabbruten”, og ble et øyeblikk alvorlig bekymret. Faktisk mer bekymret enn da jeg oppdagen hva det virkelig sto. 😛

    2





  5. Det er jo trist og vemodig :(





    • Kan i grunnen være enig i det. Det er en spesiell opplevelse å reise med Flaggruten. Ikke minst i godt vær. Rene fjordcruiset. Fly eller tunnelkjøring er liksom ikke helt det samme.





  6. Godt skrevet. Det finnes en by midt i mellom her som virkelig vil lide dersom en gjør alvor av dette. Haugesund har perrong men har bare 17.mai tog å vise. Flybussen har færre avganger til og fra Haugesund at de glatt kan stille i egen klasse for fiendtlighet. Vel skal taxi næringen også leve…

    Dette rykter seg fortere enn Destinasjon Haugalandet klarer å hente inn nye besøkende til området.

    Summerer man opp det kollektive tilbudet for å komme til/fra Haugalandet, sitter man igjen med bussen som det eneste gode alternativ. Og det er bra, med tanke på både avganger og konkurranse.

    En liten selvopplevd sak på tampen. Svenske reisebyråer sender noen av våre gjester til Karmøy lufthavn for at de skal få lov å fly til Stavanger…..de må riktig nok innom Oslo lufthavn som ikke ligger i Oslo engang…

    Vi må sørge for at geografilære, regning og sunt bondevett ikke forsvinner helt vekk fra bordet hvor avgjørelser blir tatt…Vestlandet trenger løsninger for vær og vind.





Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *