Salme ved Skudenesreisens slutt

Det er mulig at vi er gammeldags og bakstreversk i disse Ryfast- og Rogfasttider, men alligavel: Vi og vår hustru – velsigne henne – hører med blant de som ikke ser ikke spesielt fram til åpningen av den såkalte T-forbindelsen på Karmøy i mai, og den samtidige nedleggelsen av Skudenes-sambandet, et ferjesamband vi for øvrig har stor nytte og glede av. Og hvor vederkvegende er det ikke å kunne sette seg ned, slappe av og la tankene fly i snaut halvannen times tid, i stedet for kjøre milevis i en støv- og eksosfylt tunnel? Vi tror at nedleggelsen av nevnte ferjesamband vil gjøre turen mellom Sør- og Nordfylket vanskeligere for ganske mange, og bidra til at den dype og brede Boknafjorden for mange vil bli et enda større skille enn hva tilfellet er i dag. Men i en tid der alt regnes penger og effektivitet, og det samferdselsmessig sett eneste saliggjørende er å kjøre på gummihjul i svarte hull, er dette kanskje vanskelig å forstå for de avgjørende myndigheter. Selv misliker vi sterkt å kjøre i lange tunneler, og har hittil unngått Rennfast så sant det er mulig på våre turer til og fra Nordfylket.

Nå ser det ut til at også vi blir tvunget til å kjøre lange omveier under jorden. Vi og vår hustru skal nok klare oss. Men hva med sykkelturistene, som hittil har kunnet ta med seg tohjulingen på Skudenesferja, eller de som har hatt nytte og glede og miljøgevinst av å benytte moped eller scooter? Når T-forbindelsen åpner, vil det bli satt en effektiv stopper for dette. Eller hva med pendlerne fra begge sider av Boknafjorden, som hittil har brukt Skudenessambandet for å komme til og fra jobb eller skole/studier? Etter hva vi har latt oss fortelle, skal dette visstnok berøre opptil 20 000 personer, som nå snart vil få et stort problem i fanget. Skal de flytte, eller finne seg en annen jobb? Det er ikke nødvendigvis enkelt i dagens samfunn. Eller hva med turismen til idylliske Skudeneshavn og Sør-Karmøy, når denne delen av fylket plutselig befinner seg i en avkrok?

Det er vel så i denne saken som i de fleste andre saker, det er gevinster og tap. Man kan som kjent ikke få både i pose og sekk når utviklingen går sin gang. Her kan det se ut til at en viktig del av Nordfylket kan bli rimelig isolert og kanskje fraflyttingstruet når et tradisjonsrikt ferjesamband nå etter alle solemerker forsvinner. På den annen betyr det vel gevinst for Rogaland som sådan når T-forbindelsen, og i tidens fylde Ryfast og Rogfast åpner. Men noen verdier forsvinner i all effektiviteten og travelheten, ikke minst for vanlige hverdagsmennesker som bor i området. Og det er ikke alle verdier som lar seg måle i penger.

2
 
 
 
 
avatar

About Dag Eigil

Kjekk og grei herremann i sin beste middelalder. En tvers igjennom snill og hyggelig fyr som ofte klapper så vel katten som fruen kjærlig på pelsen. En person med moral og personlig integritet på høyde med det beste i utlandet. Hyggelig, omgjengelig og lett å holde ren. Humorist, blogger og hobbyskribent. En venn av ordet i beste forstand
Uncategorized , , , , , , , , , , , ,

16 comments


  1. Alt var bedre før, for eksempel i forrige uke, i fjor, for ti år siden… eller for hundre år siden. Og kanskje det var enda bedre før det – før klokken ble oppfunnet. I steinaldreren for eksempel, eller i Kambrium. :)

    Jeg tenker at når 20.000 mennesker blir berørt, så burde det vel være økonomisk lønnsomt å starte et busselskap i området.
    Herved er ideen lansert :)





  2. Vel, Rennfast og T-forbindelsen har ganske så mange fordeler, men ikke for de som misliker det å kjøre gjennom fjell og under vann.
    Forstår godt poenget ditt med turister og syklister til Skudeneshavn, men det er vel en liten pris å betale i den store sammenhengen.
    I utgangspunktet er jeg tilhenger å bygge ut de store stamveier som går i alle retninger ut fra Oslo, men E39 er en meget viktig ferdselåre for industrien på Vestlandet, særlig mellom Stavanger og Bergensområdet.
    Det kommer vel til å gå ei ferge eller to selv om det blir ferdig utbygd et Rogfast.
    La oss i hvert fall håpe det :-)





  3. Man har fått med seg at noen på Løvebakken akter å legge hele E39 i rør (tunneler) og bompenger skal være det som finansierer byggingen av tunnelene. Jeg tror at belastningen på E6 vil øke ytterligere fordi mange heller vil kjøre en strekning som ikke koster skjorta men tar noen timer ekstra, i forhold til at de må betale en månedslønn for å komme seg fra Bergen til Trondheim via E39.
    Det er ikke alt som blir bedre om det legges i rør…





  4. avatar torillus

    Ferje er bra! Lang tunnell er bånn! I dag har det skjedd to kjedekollisjoner med 4-16 involverte kjøretøyer i/ved tunneller på Østlandet. Håper dere vil takle overgangen til tunnellisert ferdsel mellom sør og nord. If you can’t beat them, join them!





  5. Denne fergefrie veien er fin nok den, hadde jeg bare forstått hvorfor de skal legge den så inni helvete ute på de ytterste skjær… her oppe kunne de spart inn halve kostnaden ved å legge den lenger inne i fjordene. Uten at det hadde gått ut over bruksverdien for industrien. Virker som det er like viktig å vise hva vi kan som å bygge en fungerende veg.





Leave a Reply