Bussgleder i rushtiden

Det høres kanskje litt rart ut, men egentlig er vi en miljøvennlig innstilt herre.  Vi kildesorterer søppel, bruker miljøvennlig oppvaskmiddel, lar være å kaste fra oss avfall på gaten, støver lite og er ellers stort sett ren og…vel. Vi bedriver i liten grad såkalt matpakkekjøring, i alle fall ikke med bil. På den annen side er vi glad i vår miljøvennlige og bensingjerrige Vespa, og vi er så heldig stilt at vi bor og jobber i byen.  I dag har vi tatt bilen, men her forleden tok vi faktisk bussen, selv om vi har liten sans for den slags i rushtiden.  Det er noe med forsinkelser, ståplass, svettelukt og påtvungen kroppskontakt som vi ikke helt fikser.  Planen var å spasere hjem som tur etter arbeidsdagens slutt, hvilket vi gjorde. 

Det gjelder å starte tidlig når vi skal i gang med denne buss-seansen, og et springende punkt er selvsagt bussbytte i sentrum.  Tidsbruksmessig sett kunne vi like godt spasert helt ut til jobben. Korrespondanse er også et stikkord.  Da buss nr. XX endelig innfant seg der vi stod og ventet i Den gode dalen, var den allerede forsinket. Og akkurat: Det var ”Lusa” som satt bak rattet, vårt helt private klengenavn på en etter måten ung, kvinnelig sjåfør med en kortklipt frisyre som er egnet til å lede tankene hen til en nyklippet dvergpuddel.  Og det kjøres sent, med lang venting på hver eneste holdeplass, selv med få passasjerer. Man føler at bussen nærmest frøkentripper seg fra holdeplass til holdeplass.  Det provoserende sedate kjøretempoet og ditto kundebehandlingen går om mulig enda tregere, grunnet et påfallende stort antall pengefomlende kontantkunder, intense rutetidsdrøftere og busskortfornyere.  Sjelden har vi hatt gleden av å være med på en langsommere tur ned til sentrum.  På den annen side fikk vi jo mye for pengene.  Neste buss var gått forlengst, så vi tok bena fatt ut til arbeidsstedet.  Nei, vi liker ikke å ta buss til jobben i rushtiden, lysten har ikke blitt forsterket.  Egentlig liker vi ikke rushtiden, heller. Akk ja.  Og nå er der snart vinter, også.  Det kan fort bli noen bussturer da.

 
 
 
 
avatar

About Dag Eigil

Kjekk og grei herremann i sin beste middelalder. En tvers igjennom snill og hyggelig fyr som ofte klapper så vel katten som fruen kjærlig på pelsen. En person med moral og personlig integritet på høyde med det beste i utlandet. Hyggelig, omgjengelig og lett å holde ren. Humorist, blogger og hobbyskribent. En venn av ordet i beste forstand
Uncategorized , , , , ,

10 comments


  1. Kveldsskole uten rettebøker kunne det være noe for den modne herren?
    Du trenger jo fortsatt transport men dog på et roligere tidspunkt på døgnet. :-)
    Fin dag videre til deg. :-)





  2. Uffa, å kjøre med en “snilebuss” kan være greit om en er på ferie, men hjelp når man skal på jobb. Men hva med å gå om morgenen også:) Fin trim vet du!!!!





  3. Her i byen min er problemet heller motsatt,- det finnes omtrent ikke tid til å få være med bussen..! 😉 Min personlige favoritt er jo selvsagt de gangene jeg ender opp med en fremmed mann på fanget som samtidig hører på noe som med stor velvilje kan kalles musikk..! Hjelp!

    Kunne natt-skole være med på å løse problemet..? :)





  4. Man kan si mye om slikt miljøhysteri som vi er vitne til i vår hverdag, men – mye er totalt bortkastet og svinaktig dyrt!
    Selvsagt kan vi kildesortere (under forutsetning at gjenbruk blir økonomisk lønnsom), men dette bråket om CO2 kjøper jeg ikke!

    Ta seteavgiften på fly (fordi de forurenser så forferdelig), men regner man forurensning per person/km ved en flyreise, så er ikke det særlig forurensende i forhold til biltrafikk. Jeg kan heller ike se at noen av disse avgiftene er brukt til CO2-rensing? Men kanskje burde man som et minimum ha renset grunnvannsdeponiene under flyplassene?

    Og siden vi snakker om bil: I India og Kina begynner sosial velstand og økt kjøpekraft å gjøre sitt inntog parallelt med såkalte ‘folkebiler’. Alle skal ha bil!
    Det er liksom kriterium nr 1 på at man har oppnådd sosial velstand og middelklasse-status. Og tilsammen er det et par milliarder av dem!

    I tillegg har de begynt å bruke elektrisk energi! Og den industrielle revolusjon har gjort sitt inntog i begge land! Nå bygges det 2 kullfyrte kraftverk pr uke ( ! ) i den del av verden! Ett enkelt slikt kraftverk forurenser mer enn den samlede norske bilparken! Så da hjelper det ikke mye på verden s CO2-produksjon at du kjører Vespa 3 ganger i uka!

    Det er nå snart 20 år siden at miljøorganisasjoner og ledende politikere gikk ut og advarte om at vi måtte snu utviklingen innen 10 år! Hvis ikke ville vi nå et kritisk punkt hvor det uansett ville være for sent! Jeg formoder at dette punkt da for lengst er historie? Og nå som alle verdens miljøorganisasjoner har doblet sine medlemstall og dessuten fått tilført millioner i støtte; når vi har blitt hjernevasket for all kunnskap fra fysikk-, biologi og kjemitimer, kan vi nå fortsette å leve våre liv som best vi kan?





  5. Hmm, skulle ikke være noen forskjell på hun eller han bak rattet på en buss – veiene i Stavanger er jo like for alle sjåfører. Selv er jeg sjeleglad for at jeg ikke kjører buss i Stavanger, i de kronglete smågatene før de kommer seg til sentrum… men som sagt, det er jo kronglete for andre sjåfører også, så den lille tuppa der burde kanskje ikke kjørt buss i rushen…





  6. PS! Jeg uttrykte meg kanskje litt uklart da jeg sa ‘2 kullfyrte kraftverk pr uke’, men det er altså i hvert land – totalt 4 kraftverk pr uke!!!
    http://www.aftenposten.no/okonomi/utland/–Vestlige-utslippskutt-hjelper-ikke-nr-Kina-og-India-satser-p-kull-6705253.html





  7. Akk ja, slik snilekjøring kan man bli litt utålmodig av. Og så har du de bussjaførene som kjører så fort at man må klare seg fast for ikke å falle ut av setet eller kræsje med trynet i stolen foran. Ja, ja, ne skal det være 😀

    Ha en god helg, både du og din hustru, velsigne henne :)





  8. Jeg er også avhengig av busstransport nå om dagen, men må nok kjøre adskillige mil lenger enn deg. Og noen sjåfører er tregere enn andre her også, men er de trege i riktig rekkefølge funker det bra 😉





  9. avatar torillus54

    Kjenner meg igjen i mange av bussturene fra heimen til togstasjonen i den årle morgenstund! Samme spenning hver morgen: Er bussen max 2 min forsinket til min holdeplass, og holder normalt tempo deretter, da rekker jeg toget med 1-2 minutters margin. Er den mer forsinket – farvel tog, en halv time til neste. (Har ikke lyst til å stå opp allerede kvart over fem for å rekke spaserturen til jobben, langs gangveier hvor bare halvparten av lyktene fungerer.) Man kan se på kjørestilen når bussen nærmer seg holdeplassen min hvilken sjåførtype det er. Jeg liker vanligvis ikke heftig kjøring, men er glad hver gang bussen kommer myndig susende og tverrstopper kl. 07.50.. Hurra for alle sjåfører som klarer å holde ruta!





Leave a Reply