Men kompiskjøring, det skal vi nok få til!

I dag har vi tenkt å skrive litt om kompiskjøring.  Det er nemlig flertall blant våre lokale folkevalgte for å innføre dette her i Siddisbyen, og er vi heldige, kan denne ordningen bli innført allerede fra høsten av. 

Dette kan jo bli riktig så flott.  Etter det vi har forstått, innebærer kompiskjøring at kollektivfeltene åpnes for privatbiler dersom det er to personer eller mer i bilen.  Ta med en kompis, en kollega eller svigermor, og du kan kjøre i kollektivfeltet med den beste samvittighet, akkompagnert av smilende og vinkende politifolk.  Slik kan kollektivfeltene utnyttes langt bedre enn i dag. Antall matpakkebilister vil gå ned, og køene i rushtiden vil reduseres.  Tilsynelatende en vinn-vinn-situasjon for alle, ikke minst for miljøet.  Så langt, så vel.

På den annen side har vi hørt forlydender om at denne ordningen har blitt forsøkt og senere forkastet i både Trondheim og Bergen.  Det viste seg nemlig at kompiskjøringsordningen ble grundig misbrukt. Ved kontroller kunne politiet konstatere en andel på rundt 14 prosent matpakkekjørere i kompiskjøringsfeltene, mot normalt en andel på rundt 3 prosent snikere i vanlige kollektivfelt.  I tillegg ble framkommeligheten for kollektivtrafikken generelt dårligere.  Så etter en tid med dårlige erfaringer ble ordningen med kompiskjøring avskaffet i begge de nevnte byer.

Og nå skal vi altså forsøke oss med dette her i Siddisbyen.  For all del, vi har stor tro på at dette vil bli en suksess. Helt klart.  Vi som er så privilegerte at vi får bo i denne byen, befolket av lutter dannede og høflige dydsmønstre fra øverste hylle, har ingen vansker med å se dette.  Det ligger i sakens natur at pene mennesker som kanskje både har gått på Kongsgård og fått det til, aldri vil drømme om å misbruke kompiskjøringsordningen når den blir innført.  Ikke en gang i sine mest løsslupne øyeblikk vil skikkelige siddiser vurdere noe slikt.  Det ligger liksom i blodet på oss å følge reglene. Selv de som bor i Pedersgadå og Paradis har jo forstått dette.  Her i byen bor det kun rakryggede og helstøpte kvalitetsmennesker med moral og personlig integritet på høyde med det beste i utlandet! 

De dårlige erfaringene fra Trondheim og Bergen trenger man selvsagt ikke ta hensyn til.  Man kan ikke vente annet enn kollektivfeltsniking og alskens annen uhøvisk oppførsel fra storkjefta breiflabb-bergensere og strilepakk, folk som knapt vet hva som er framme og bak på et trafikkskilt, i en by der de fleste sikkert har fått kjøpt førerkortet på postordre.  Og hva gjelder trønderne… nei, det er ikke til å tenke på, en gang.  Og med deres dialekt forstår de vel knapt hverandre en gang. ”Alt som er nord for Haraldsstøttå er nordlendinger”, hørte vi en klok mann si en gang, og som dannet siddis støtter vi selvsagt dette fullt ut.  Foglane må vite hvilken lauslivnad disse folkene er i stand til å oppvise, i trafikken så vel som i livets øvrige tilskikkelser. Men man kan vel ikke vente all verden av primitive folk som knapt vet forskjellen på albuen og rauå.

Det kan selvfølgelig bli noe kollektivfeltsniking dersom det kommer bilkjørende besøk nordfra, eller folk som kommer for langt sørfra, i forbindelse med festivaler, ONS etc.  Besøkende med bil fra Haugesund, Karmøy og Sandnes kan man nok forvente skikkelig kollektivfeltsoppførsel fra.  Bergensere, nordlendinger og det primitive traktorpakket sør for Klepp, derimot… vel, vi sier ikke mer.  Så kjære lokalpolitikere, dere har vår fulle støtte i denne saken.  Vi gleder oss allerede. Når det gjelder bybanen, blir det nok helst med snakket. Men kompiskjøring, det skal vi nok få til.

5
 
 
 
 
avatar

About Dag Eigil

Kjekk og grei herremann i sin beste middelalder. En tvers igjennom snill og hyggelig fyr som ofte klapper så vel katten som fruen kjærlig på pelsen. En person med moral og personlig integritet på høyde med det beste i utlandet. Hyggelig, omgjengelig og lett å holde ren. Humorist, blogger og hobbyskribent. En venn av ordet i beste forstand
Uncategorized , , , , , , , , ,

5 comments


  1. He he, herlig kåseri Dag Eigil :-) ………………

    ………………. ja sånn bortsett fra en setning da.

    Jeg vil ha meg frabedt det at du beskriver en bergenser som breiflabb. Det får da være måte på hva jeg skal nedverdiges til.
    Med ditt ordforåd regner jeg med at du hadde et tilbakefall angrepet av gårdsdagens siste cognac. Så vennligst rett opp fadesen 😉





  2. hei D-E …

    Som du sier har jeg prøvd ut dette i Trondheim – og det funket det – men ikke iht til busser og drosjer og andre som vil ha dette feltet alene. For ikke å snakke om dem som ikke vil ha biler i byene i det hele tatt. Så dro disse i samme retning – og det ble avviklet. Sist jeg bodde der kunne jeg stå i tetttt kø i vårt som bilist tildelte felt – mens det føyk forbi en buss og en drosje i ny og ne i de priviligertes felt. Slik jeg ser det er den beste bruken av feltene at de såkallte kollektivfeltene er for buss/drosje til angitte tider, og at de ellers er åpen for alle slik at all trafikk flyttes hurtigst mulig.





  3. Lykke til!

    Jeg leste en gang for ganske lenge siden et leserinnlegg i avisen angående akkurat dette. Innskriver var helt meget indignert. Det hadde seg slik at han tok buss til jobben. Han kunne godt tenke seg å kjøre bil, men det gikk ikke for all køen (dette var i Oslo). Så han var altså en høyst ufrivillig busspassasjer. Og det kom han til å måtte forbli. For han hadde ingen kompiser.

    Og det var visstnok et ganske traurig liv å leve uten kompiser. Som ville bli enda traurigere dersom bussen nå også skulle begynne å bruke eviglang tid fordi biler fulle av gode venner var i veien. Både ensom og for sen – det ble for mye å bære…





  4. Kompiskjøring er tingen… eller venninnekjøring eller ektefellekjøring … er tingen. Køen går jo gjerne den ene veien, så kjører du gubben på jobben så tar det langt kortere tid i kollektivfeltet enn om han kjører alene i rushtrafikken. Og tilbake er det jo ingen kø, altså dersom ikke dette tettstedet har rushtrafikk i alle retninger. Men la oss ikke spekulere om det. Det er altså ingen kø tilbake, og du disponerer bilen fritt hele dagen, helt til du henter gubben på jobben, og kjører i kollektivfeltet hjem. Tid spart. I Bergen forstod ikke folk prinsippet. Det var for komplisert. Så da fikk de bybanen; en luskende kålorm med et støynivå som kan vekke en fjortenåring, og som ikke bare nøyer seg med å gå på skinnene. Den stønner seg forbi Florida og Paradis, en gang i blant, og avspiller et skjønnsomt utvalg av lekre små elektriske trudelutter, som belønning til de reisende hver gang den nærmer seg en ny holdeplass. For eksempel Floriiida, eller Paaaradis. De har liksom byttet om på trøkket i Bergen. Men det skjedde altså lenge før bybanen, og er således ikke en utilsiktet konsekvens av feilslått kompiskjøring, så det kan man ta helt med ro.
    I riktig gamle dager, i den elektriske sen-middelalderen rundt 1968, (for øvrig et belastet år for en hel generasjon) ble hovedstaden endelig kvitt sin siste trolleybuss. Om det var et resultat av iherdige demonstrasjoner, aner jeg ikke, men det banet altså veien for en voldsom investering i bybanen, eller trikken som moderne Osloborgere gjerne kaller den. I dag heter den ruter og graver seg ned i banelegemet så brosteinene flasser, altså dersom den ikke står fast og venter på en bilist som ikke husker tenningsrekkefølgen. I Oslo er det ikke kompiskjøring. I Oslo betaler man for å kjøre i kollektivfeltet. Enten kjøper man seg batteribil, eller så tar man taxi, for det er definert som mer miljøvennlig enn… nei? Er det ikke det? ehm… hva er det jeg skriver nå… stopp! Med en gang.

    Så, jo. Jeg kan anbefale kompis- osv. kjøring på det varmeste. Om vinteren ville jeg satset på drosje. Det forurenser bare mikroskopisk … nesten mikriskipisk… mer.





  5. 😆 Det var så klart språkvansker oss i mellom her i 7000 by`n som ødela kompiskjøringen.. for her gikk diskusjonen høyt og alskens ord og utrykk ble tatt i bruk,forstår du! Så ble det bråstopp…!

    Sender med en sommerkoseklapp til Red Fox,så klart. :)





Leave a Reply