Den ubehagelige ryggingen

For å si det rett fra skrumplevra: Vi og vår hustru – velsigne henne – liker ikke å rygge.  Misforstå ikke, vi rygger når vi må.  Vi rygger ut av garasjen så vel som parkeringsplassen. Men vi gjør det ugjerne.  Vi føler ubehag og begynner nærmest å kaldsvette når vi må rygge.  I alle fall dersom det skal rygges over betydelige avstander, eller inn i trange åpninger og svarte hull.  Så vi unngår gjerne stressende ryggesituasjoner så sant vi kan.  Vi er glade når vi finner en åpen parkeringsluke utenfor kjøpesenteret, der man liksom kan kjøre rett igjennom, parkere med et smil, og fortsette å kjøre framover når vi returnerer til bilen.  Vi rygger ut av garasjen, men ingenlunde inn.  Slike ekstravagante, rullende krumspring fra vår side ville endt med forferdelse, både for garasjen og kjøretøyet. Garantert.  

Vi vet det en godt voksen herremann uverdig.  Det er flaut, og ganske sikkert også umandig.  Men slik er det.  Og i vårt stille sinn misunner vi alle de der ute, som med hverdagslig og selvsikker mine setter seg inn i kjøretøyet og nærmest parkerer i sin egen bukselomme.  Uten at det buler!  Det finnes endatil folk som tilsynelatende uanstrengt rygger med tilhenger, rundt hjørner eller inn i trange innkjørsler med gjerde eller hekk.  Selv svære vogntog greier de å takle, og rygger dem inn på de usannsynligste steder. Rett og slett imponerende.

På vår hustrus – velsigne henne – arbeidsplass har de ansatte ut fra HMS-tenkning fått beskjed om å rygge inn på parkeringsplassen. Det skal visstnok være så mye tryggere, for da slipper man jo å rygge ut.  Helt utrolig.  Hun nekter selvsagt å gjøre dette de få gangene hun er nødsaget til å ta bilen til jobben, og finner alternative løsninger.  Det skal visstnok være et spørsmål om øvelse.  Men da hustruen forleden foreslo at hun kunne rygge inn mellom en kollegas BMW og sjefens fete bil noen ganger, bare for øvelsens skyld, ble de betenkt.  Lurer på hva det kommer av.

3
 
 
 
 
avatar

About Dag Eigil

Kjekk og grei herremann i sin beste middelalder. En tvers igjennom snill og hyggelig fyr som ofte klapper så vel katten som fruen kjærlig på pelsen. En person med moral og personlig integritet på høyde med det beste i utlandet. Hyggelig, omgjengelig og lett å holde ren. Humorist, blogger og hobbyskribent. En venn av ordet i beste forstand
Uncategorized , , , , ,

39 comments


  1. avatar margrethe

    Det er vissnok undersøkelser som viser at antallet ulykker/bulking på parkeringsplassen avtar om alle rygger på plass når de ankommer.
    De mente at det kom av at man er mer uthvilt og årvåken før en lang arbeidsdag en etter.
    Vet at det er flere av de store arbeidsplassene som har innført dette.

    Nå har jeg ikke de store plagene med å rygge hverken hit eller dit, men jeg mener bestemt at det er ett lite hakk lettere å rygge ut fra en parkeringsplass enn inn.

    Problemet oppstår selvsagt om det er 12 -100 som skal rygge samtidig, passere de som rygger og samtidig skal nå det ene viktige ærend etter det andre. Det er jo ikke vanskelig å rygge etter speil, men man ser altså ikke Hansen som kommer i full fart og ikke registrere at du rygger. Smeller det da er det likevel du som ene og alene har skylden………

    Løsningen er selvsagt å ikke styrte ut samtidig med alle andre for å være raskest ut av parkeringsplassen.
    En naturlig væremåte for oss voksne og reflekterte 😛





  2. Men det var da voldsomt så vanskelig man skulle være da 😯 Makan… Litt behjelpelig for deres velsignede og hennes øvelse måtte det da gå an å være, men nei, makan 😯





  3. :)
    Jeg rygger så godt som alltid inn i garasjen, og på parkeringsplassen, og der det ellers vil være formålstjenlig å kunne kjøre rett ut igjen – og det faktisk også helt uanstrengt 😀
    Det henger vel kanskje igjen fra den tiden man kjørte utrykningskjøretøy i fredens tjeneste i Libanon – for da måtte bilen hurtig ut og frem 😉
    Etter det ble det liksom en vane, uansett…

    Øvelse gjør mester – det burde jo de høye herrer i sjefs-sjiktet forstå? 😆





  4. For det første bør man kanskje ta hensyn til at ikke alle er like myk i nakkeregionen (eller ryggen) og derfor har vanskeligheter med å etterligneen hubro i alle situasjoner, og kan hende da gi en ekstra halvmeter i bredde.

    Det kan spare mange for bulker i dører når noen uforvarende slenger døra for langt opp når man står i parkeringsluke, men man har et poeng når man ber folk rygge inn. Og grunnen er at det er laaangt for mange som gir beng i tente ryggelys!

    De velger å passere umiddelbart bak en bil med tente ryggelys i forvissing om at intet kan vederfares dem her i livet, for det er ruggende sjåfør som tilsynelatende skal sitte med ansvaret.

    Det erf bare det at han/hun ser ikke noe særlig der de for det første sitter langt inne i “lommen” og kanskje klemt inn mellom et par varebiler/kassevogner. De må med andre ord stole på at sjåfører der ute på plassen har vettet i behold? For de kan se i speilet så mye de vil, og det kan tilsynelatende være så klart så klart, men så i løpet av 1/25 sek så befinner det seg en bil der – avstand 40 cm! Da har man ikke mye å gå på, om man så kjører som i sirrup!





    • Man skal etter boka ikke snu på hodet for å se bakover når man rygger, men bruke speilene. Jeg fikk kjeft av kjørelæreren hver gang jeg snudde på hodet og før jeg fikk førerkortet så hadde han plukka av meg den uvanen, så jeg rygger etter speila.





      • Jaa, det blir jo som man føler best? Det som gir oversikt og trygghet. Jeg har kjørt bil siden 1954, men innrømmer glatt at jeg kan rygge langt raskere og med bedre oversikt om jeg snur meg i setet.

        Det blir liksom litt som på kjøre motorbåt med en hånd på rorkulten . .
        Men selvsagt kan man rygge via speil. Problemet da er ofte “white out” (vinterhalvåret) hvor både veibanen og veikanten er homogent hvit. Da trives også jeg dårlig!





        • vinterhalvåret er ikke så stort problem her nord. Det er stortsett mørkt når snøen kommer og i mørket ser man godt hva som er vei og hva som er veikant/brøyteskavel. Og når sola kommer tilbake igjen og det lysner litt så er gjerne veien mer sølete enn området rundt. Det største problemet med å rygge om vinteren (det gjelder forresten kjøring fremover også) er når brøytemannskapene brøyter veien litt breiere enn det er fast dekke under. Har stått fast i grøfta noen ganger fordi jeg har kjørt helt på kanten og svupp så har det innerste hjulet mistet det faste grepet og blitt stående bom fast i grøfta. DET er irriterende..





          • Det kan jeg forstå,- og livsfarlig!
            Jar de ikke hørt om brøytepinner der nord? Hadde jeg kjørt i grøfta og fått ødelagt bil/helse på en sånn ting, hadde jeg saktsøkt brøytebilselskapet!





    • Ja, du sier noe. Vi erindrer en episode for et par år siden, der vi skulle kjøre inn på en parkeringsplass i forbindelse med en kafe. Vi kjørte sent, og passerte n rekke med biler, og med ett var det en av dem som startet opp, og rygget kontant inn i siden på vår vinrøde Citroen Berlingo. Svære bulker, utskifting av skyvedør og mye annet kjekt. Men vi fikk i alle fall leiebil mens berlingoen var på verksted. :-)





      • Du bør være ekstremt oppmerksom på ryggelys, og dessuten holde minst et par meter avstand til parkerte biler. For de ser ikke deg før du evt. er rett bak dem og da kan det være i seneste laget.

        Parkert i slik lomme er jo sidespeil verdiløse, og den eneste mulighet de har er bakspeilet eller evt. snu seg i setet.





        • Ja, de der ryggelysene må man være svært så kjapp til å observere, og handle deretter. Men her var det en gal fyr som rygget inn i siden på vår bil, med stor kraft. Helt utventet, mens vi var i sakte bevegelse. Etterpå skjelte han oss begge ut etter noter. Fyren var steike sprø, og i ettertid har vi tenkt på at vi burde tilkalt politiet. Men han betalte i alle fall våre kostnader, og berlingoen ble riktig så fin igjen… :-)





          • De fleste er jo forsiktige (og ønsker ikke bulk) og starter motoren, setter bilen i revers (ryggelys tennes) og så tar de seg 10-15 sek før de begynner å gli bakover.

            Selvsagt kan det forekomme at noen bare brekker seg ut, men de er heldiogvis i et absolutt mindretall.
            Men din beste forsikring er jo aldri å kjøre inn bak et tent ryggelys! Det er nesten å be om bråk!





  5. Jeg husker før jeg fikk førerkortet så var det med rygging min store skrekk, ja sammen med det å skulle vite når man måtte gire. Men da jeg nå først satt bak rattet så gikk de tingene liksom av seg selv, og da vi skulle trene på å lukeparkere så gikk det som en drøm. Der jeg bodde inntil nå nylig så hendte det at jeg måtte rygge ned en bakke på ca 150m fordi det sto så mye biler hos naboene mine at jeg ikke fikk snudd og kjørt ned riktig vei, men det gjorde meg ikke noe. Jeg driver og å innbiller meg at jeg ikke kan rygge med henger, men det er bare tull for jeg kan det og. Så mange ganger som jeg har flytta og kjørt med henger så har jeg lært det også, og nå om dagen står jeg og dirigerer venninna mi som har kjøpt seg tilhenger og må trene på å rygge med hengeren. Hun har blitt ganske flink på bare kort tid :)





    • He he, hva gjør du om det kommer enda en bil opp bakken du rygger ned da? Tar du sjansen på at vedkommende er like komfortabel med rygging som deg, og at dere kommer ned i en fei, eller – kjører du opp igjen?

      Det burde jo nesten været forbudt å godkjenne slik plassering av garasje/veibredde at man ble tvunget til å rygge 150 metger hver morgen! En snuplass i enden av veien burde være et legitimt krav!





      • Det er god plass til å snu på parkeringen der jeg bodde, men naboene mine hadde ofte fester og overnattingsgjester, og det sto tilhengere med scootere på og biler parkert her og der og da var det ikke bare bare å få snudd. Da var det lettere å rygge ned bakken og svinge inn veien til naboen og snu snuten før man kjørte ut på E6. Om det kom noen mens jeg rygga nedover så stoppa jeg og sto der til de rygga dersom de var så dumme å begynne å kjøre opp bakken mens jeg rygga ned. Det er såpass oversiktlig der at det ikke er noe problem å se at noen rygger ned når man svinger av veien og begynner på bakken. Helt nederst i bakken kom naboveien og inn på så der er det god plass å stå og vente et halvt minutt til man har rygga seg ned hele bakken.





    • For oss er langdistanserygging og lukeparkering fortsatt helt forferdelig. Heldigvis ble vi ikke prøvd i lukeparkering da vi skulle ta lappen den gang da for mange år siden.. :-)





      • Jeg fikk lukeparkering på oppkjøringen min, og det gikk smertfritt for kjørelæreren min hadde jo terpa ganske mye på det.. Men i tiden etter kjøretimene har jeg ikke trengt å lukeparkere så mye så mulig jeg er litt rusten på det området nå. Må vel friske opp kunnskpen før jeg flytter til Oslo hvor jeg sikkert må lukeparkere både her og der..





        • Ja, det er rart med den øvelsen. Den skal visstnok gjøre mester. Flytte til Oslo? Fått ny jobb? Eller noe annet? :-)





          • Nei har ikke fått ny jobb. I påska fant jeg og ei venninne ut at nå bare hopper vi i det og flytter. Som tenkt så gjort. Nå har vi fått leilighet og hun har fått seg jobb, men ikke jeg da… men satser på at det ordner seg når jeg kommer nedover, ellers må jeg vel konkurrere om et gatehjørne med nigeriahorene :S





  6. Det høres ut som om dere mangler et “All stans forbudt-skilt” på den snuplassen? Du har telefon?





    • ja jeg har telefon.. det er en privat parkeringsplass for huseier og leietakere. Når ingen har besøk så går det greit å snu på plassen. Jeg pleide forresten ofte å rygge inn bilen på plassen min dersom det ikke var noen biler i veien for da kunne jeg bare kjøre rett ut neste gang.





  7. Jeg var en dreven rygger inntil for noen år tilbake, da jeg ble grundig og ettertrykkelig traumatisert. Jeg hadde en VW Transporter, en stor, tung og trygg bil. Og da jeg en morgen kom ut for å kjøre til jobben var det kommet enormt mye snø. Alt var hvitt og jevnt. No problem for “skuta” som vi kalte bilen. Litt wroom woom og så var det bare å gi bånn pinne, i revers, ut fra parkeringsplassen. Det gikk så det ulte og så .. stoppet det hele opp, softly. Jaja, det er nok bare snøen det tenkte jeg og ga skikkelig gass, og i bakspeilet kunne jeg så se den lille ekle mazdaen til naboen tippe opp av snøen og gi pent etter for min tyske støtfanger. Den minnet mest om en svær bøyd ølkork da vi fikk gravd frem restene.

    Så nå stoler jeg ikke på mine egne øyne en gang, selv om jeg prøver.





    • Huff da. En gang var vi ute en tur på Tananger, i nærheten av Hummeren. Hustruen presterte å rygge inn i den eneste lyktestolpen som var på hele parkeringsplassen. Jada, skikkelig bulk, ja…! Flaut, ja…! 😀





  8. Det var da det merkeligste jeg har hørt! Man må altså rygge inn for å parkere?? Du verden hva de kommer opp med! Men jeg hadde stor sans for hustruens, velsigne henne, forslag! 😆

    Ha en fin kveld og i morgen starter sannelig atter en langhelg :)





  9. Det er ikke alle forunt å kunne reversere motordrevne kjøretøy. Det er ille nok for noen å føre de fremover.
    Men med den selvinnsikten dere utviser, er jeg sikker på at dere unngår bulker. Like mye tror jeg bedriftens HMS-tiltak kan gjennomføres med noen unntak :-)





  10. Jeg parkerer ALLTID i revers, for det føles både lettere og tryggere å ikke måtte rygge når man skal ut av parkeringsboksen, syns jeg. Syns du/dere det er lettere å måtte rygge UT, da? 😀 Men jeg må si jeg likte din velsignede frues forslag!! 😀





    • Vi synes av en eller annen merkelig grunn at det faktisk er bedre å rygge ut av parkeringsplassen, ja. Eller ut av garasjen. Merkelig, kanskje, men slik er det. Hustruens forslag hadde en skikkelig bra virkning, ja… :-)





  11. Forslaget var knallbra! Og jeg skjønner det kan føles i overkant å bli pålagt å rygge inn i parkeringsluka. Men de har unektelig et poeng. Når du rygger inn på en slik plass har du allerede akkurat kjørt forbi den og sett at det ikke befinner seg noen der. Det dukker heller sjelden opp folk midt i en slik liten luke. Men når man rygger ut av en plass har man jo ikke sett bak seg siden før man satte seg inn i bilen. Mye kan ha skjedd på den lille tiden, og du er helt prisgitt at det som i så fall befinner seg der da synes i speilet eller at du klarer å snu deg godt nok til at du ser alt. Så det ER tryggere for omgivelsene at man rygger inn.

    Det er en annen grunn til å rygge inn også – som kanskje likevel er hovedgrunnen til at jeg alltid gjør det. Nemlig at mens jeg er borte fra bilen og gjør hva enn jeg måtte ha fore, så har omgivelsene på parkeringsplassen gjerne en stygg tendens til å endre seg. Plutselig har det parkert en i overkant nærme på andre siden av “veien” jeg skal rygge ut slik at det har blitt trangt og man virkelig må treffe vinkelen 100% for ikke å treffe. Og da er det ekkelt å rygge da! Mye greier å kunne kjøre ut med snuten først da.





    • Gode rygge-argumenter du har her. Og vi har vel alle opplevd å bli inneparkert, eller i alle fall det man føler likner veldig mye på å være inneparkert. Og man må rygge ut. Ikke lett, nei. Faktisk frustrerende. En gang hadde vi en avtale, og fant bilen inneparkert på en slik måte. Og vi ventet. Kanskje vi burde ta en drosje, og så hente bilen senere på kvelden, når parkeringskaoset hadde gitt seg? Men heldigvis løste problemet seg i siste liten, og de problematiske bilene forsvant. Ja, vi rakk avtalen. :-)





      • Jeg har opplevd å bli sperret inne sånn i alle fall to, tror kanskje tre, ganger før det gikk opp for meg at svaret var å alltid rygge inn. (Jepp, jeg er litt treg i oppfattelsen). Og jeg rakk ikke å komme meg dit jeg skulle i tide noen av gangene.

        Kan jeg parkere på en “kjøre igjennom-plass” så gjør jeg selvfølgelig det. Men ellers så rygger jeg. Alltid. Har bare ikke tid til å bli stengt inne.

        Og tro det eller ei, man får faktisk teken på det forbausende fort når man bare gjør det noen ganger. Mager trøst selvfølgelig før man faktisk har fått såpass taket på det at man føler seg komfortabel. Men likevel..





  12. Ohh… rygging er jo nesten det beste med å kjøre bil! og får jeg lov å rygge henger på en utfordrende måte – da er jeg i himmelen! 😀

    Jeg husker pappa lærte meg å rygge med henger, da rygget jeg 8-tall på en parkeringsplass i nærmere to timer..

    Jeg snur meg når jeg rygger, forsåvidt, men bruker like mye speil, sitter vridd bakover med bytter på å se i speilene, fremover og bakover når jeg rygger 😉 Ikke har jeg bulket så altformye heller… hihi





Leave a Reply