Om å komme for sent

Det er rart med det.  Selvsagt bestreber vi oss i det lengste på å være presis og utføre viktige ærender i tide.  Vi betaler våre regninger prompte, og sørger for at viktige dokumenter så som pass, etc. alltid er gyldig, og dekker vår hustrus – velsigne henne – ulike behov uten unødvendig opphold eller utsettelse.  Vi er i det hele tatt grei slik.  Men akk, ting forandrer seg.  Her forleden fredag skjedde det nemlig foruroligende ting. For plutselig kom vi for sent til både det ene og det andre.  I sannhet en skremmende utvikling. 

Her på fredag skulle vi gjøre fire ærender. For det første skulle vi på apoteket.  Det er allergitid, og allergimedisin måtte anskaffes etter et par rimelig tette netter.  Deretter hadde vi tenkt oss en tur på Posten for der å bestille et nytt Postens ID-kort, før det hele skulle ende med en grandios finale med et besøk i banken for å bestille nytt bankkort.  Deretter hadde vi av alle ting en avtale om sangtime. Vår kontrafei på vårt nåværende bankkort framstår som rimelig loslitt, og man skal være svært velvillig for å si at man merker noen gjenkjennelseseffekt.

Så vi troppet opp på apoteket.  Lang kø, selvfølgelig.  Da det endelig ble vår tur, kunne apotekdamen bare beklage, men vår blåresept var dessverre en uke for gammel. Akk ja.  Vi fikk ta til takke med en liten pakke allergipiller til full pris, i påvente av legetime og ny resept. 

Så bar det til Posten.  Ny kølapp, mer venting.  Vi hadde tatt med nye bilder og allslags.  Endelig vår tur.  Men nei, det var bare å beklage.  Posten hadde nok sluttet med de der ID-kortene for hele to år siden, så da, så.  Gram i hu forlot vi postkontoret, ikke uten en viss skuffelse.  To år siden?  Jøss.

Men det var enda håp.  Vi hadde jo ennå ikke vært i banken, og bankkort er dertil gyldig ID.  Med et visst håp om en kortvarig seanse steg vi inn i banken.  Sangtimen nærmet seg, men antok at vi skulle være ferdig med dagens trivielle ærender før den tid.  Vi trakk vår kølapp, og satte oss til å vente. Enormt med folk i banken denne dagen.  Man skulle nærmest tro at det var tale om en form for pilegrimsvandring til Mammons tempel.  Vi måtte selvsagt inn på et kontor for å forrette vårt bankkortærend, et kontor som for det meste stod tomt.  En smilende dame kom og hentet et par kunder, de gikk inn i et annet kontorlokale, og der ble de.  Lenge.  Trykket stemning blant ventende kunder.  Vi følte oss en stund hensatt til den klassiske KLM-sketsjen om ”VM i venting”.  Den ene frustrerte kunden etter den andre måtte kaste inn kølappen, og forlate lokalet med uforrettet sak.  Bankdamen kom endelig tilbake.  Kun ett kundepar til, så var det vår tur.  Typiske ”langkunder”.  Vi sendte en melding til sangdamen om at timen måtte utsettes.  Ikke planer om vi skulle forlate banken uten å få bestilt nytt bankkort, for øvrig et ærend som besørges på fem minutter. Inne hos bankdamen og langkundene var det ikke måte på hvor mange papirer som skulle undertegnes og stemples, og hvor mange dokumenter som skulle sjekkes.  Det var helt utrolig. 

Vi satt der og ventet i minst 75 minutter før det endelig ble vår tur å bli ekspedert.  Vi steg inn, og forklarte vårt ærend.  Klikk klikk på pc’en, nytt kort bestilt, alt i orden.  Hvorpå damen vennlig kommenterte: ”Men dette kunne du jo ordnet pr. telefon!”

3
 
 
 
 
avatar

About Dag Eigil

Kjekk og grei herremann i sin beste middelalder. En tvers igjennom snill og hyggelig fyr som ofte klapper så vel katten som fruen kjærlig på pelsen. En person med moral og personlig integritet på høyde med det beste i utlandet. Hyggelig, omgjengelig og lett å holde ren. Humorist, blogger og hobbyskribent. En venn av ordet i beste forstand
Uncategorized , , , , , , , , ,

18 comments


  1. Offameiiiii 😆 Slikt kan få ethvert blodkar til å sprenges… men har ikke alle nettbanker denne funksjonen at du kan bestille nytt kort via nettet, mon tro…
    Jeg blir frustrert av slik venting… det virker så… ineffektivt! Men trenger du virkelig ny legetime for å få ny resept? Jeg ringer bare til mitt kontor og da henter jeg dagen etter… uten legetime :-)





    • Legen er tøff når når det gjelder det der med oppmøte og kontroll. I alle fall er det slik ved vårt legesenter. Men skitt la gå. Man må ha en legetime så allikevel.

      Ellers er det jo slik at forrige gang vi hadde behov for nytt bankkort, og ringte til banken, ble vi nærmest møtt med latter. Hva var det vi trodde! Nei, det var kun nytt bankkort å få ved personlig frammøte i banken! Akk ja. Ting endrer seg.. :-)





  2. Guhjelpemeg! 😆 Det vil jeg si var en av de dagene man helst skulle ønske man ble i senga etter at man våknet, en hoppeoverdag som jeg kaller det 😀

    75 minutter?? Det er jo uhørt! Og så få vite at du kunne bestille det over telefon, akk ja Dag Eigil, den dagen falt ikke helt heldig ut for deg nei, men neste gang blir det bedre 😀

    Ha en flott helg både du og din velsignede hustru.





    • Vi begynte å bli en smule varm i toppen, skal innrømme det. Men det var nok også en uheldig dag, med mye folk, kanskje begynnende ferieavvikling, kanskje lunsjpause, alt det der. Og noen kunder krever mye tid. Ikke vi… :-)





  3. En skikkelig utur av en dag. Er det ikke det ene så er det det andre! Uheldig synes jeg dere var.

    Ha en flott lørdagskveld sammen med fruen!





  4. Men husk at hvis du venter i to år til med å bestille nytt bankkort, da er det sikkert bare personlig frammøte som gjelder 😉

    Trur at om en har tenkt til å besøke eller ringe til diverse kontorer med kundeservice så må man forvente ca en dag på hver, minst :-)





    • Ja, du skal se at pendelen da vil ha slått ut til den andre siden. Kun personlig frammøte til det meste. Men vi vil i alle fall forsøke telefonen eller nettet neste gang, får vi gir oss i vei til Mammons tempel… :-)

      Ha en fortsatt herlig lørdagskveld. :-)





  5. Måtte selv en tur i banken for litt siden, for å sende penger til husverten som var litt i beit nede i Østen en plass. For at det skulle gå kvikt måtte jeg troppe opp i banken og sette pengene rett inn på kontoen hans. Der satt jeg i over en time. Neste gang jeg stiller opp i banken blir det med sånn mørk, heldekkende ranerburka. Dvs aldri…





  6. avatar torillus54

    Og denne skal jeg tenke på hver gang jeg må vente tilfånyttes! Opplevde noe lignende forrige fredag. Etter kun et kvarters venting var det en vennlig sjel som gav meg sin lapp, og jeg rykket 15 plasser frem i køen! Da det ble min tur, sa damen “Men dette kan du ordne mye billigere i nettbanken!” (betaling til utlandet). Håper du fikk sangtimen din ubeskåret, i hvert fall.





  7. Noen dager kommer alt bare helt skjevt ut, og det virker som verden går en imot. Det der med at reseptene går ut etter et år er for øvrig en sann plage. Sesongmedisin som pollenallergipiller burde ha vært unntaksbehandlet.





  8. 😆 Noen dager er bare sånn. Du burde skjønt den var på trappene allerede på apoteket og gått hjem og blogget litt i stedet. Men på den annen side, du er vel ikke den som gir opp så lett.





  9. Kunne de ikke hatt en slags info tavle ved inngangen i banken, der det stod at bankkort kunne bestilles via telefon. Og liknende ting som man kan gjøre via telefon…så en slapp å vente i laaange 75 minutter? 😉
    Synd at respten var utgått, men godt at det var en type medisin som du kunne få kjøpe uten resept. Hadde vært ille å måtte gå hjem uten medisinen du trengte…
    Ha en finfin Søndag! :)





  10. Åh, jeg HAAAAAAAATER å vente! Jeg hadde nok vært så irritert når det endelig ble min tur at det spørs om jeg hadde klart å være høflig og rolig overfor den stakkaren som skulle få æren av å ekspedere meg! :S Jeg er en utålmodig sjel og venting er virkelig bortkasta tid! Og når du så på toppen av det hele får vite at dette kunne ha blitt gjort over telefonen……… :S No comment! 😀 Ha en fortsatt fin søndag, -uten å komme for seint noe sted!





  11. Det er så en kan rive seg i håret,og øve på velvalgte ord..! Jeg tenkte også på sketsjen “VM i venting!” i (I Dortmund Wartehalle..) eller i telefonkø!

    Venting er jeg veldig dårlig på ..selv om jeg praktiserer en hel masse.. Snodige greier. 😉





Leave a Reply