Dag Eigil: Synovate trenger ikke å prøve seg igjen!

Vi har nok muligens nevnt det før, men en god ting kan som kjent ikke nevnes for ofte: Vi og vår hustru – velsigne henne – er av natur snille, omgjengelige og ikke minst pliktoppfyllende mennesker.  Innenfor rimelighetens grenser gjør vi stort sett det vi blir bedt om, og hvis vi har påtatt oss å gjøre noe, leverer vi stort sett alltid varene.  Så også forleden, da vi ble oppringt av markedsundersøkelsesbyrået Synovate.  Om vi kunne tenke oss å delta i en aldri så liten undersøkelse om folks forbruksvaner?  Joda, selvsagt.  Vi er jo både medgjørlig og pliktoppfyllende, og dersom vår smule svar på noen enkle spørsmål kunne bidra til samfunnets framgang og utvikling, så skulle vi vi gjerne bidra.  Og dermed startet en rimelig langvarig telefonisk utspørring, der vi skulle ta stilling til et utall av spørsmål om så vel vår mediebruk som våre forbruksvaner, på et imponerende detaljnivå.  Men alt for saken.

Da vi etter ca. tre kvarters utspørring endelig rundet av, fikk vi imidlertid et avslutningsspørsmål.  Denne undersøkelsen var meget viktig, så dersom vi kunne tenke oss å motta og fylle ut et større spørreskjema, ville dette være svært så positivt.  I et anfall av naivitet og dumsnillhet svarte vi ja, og etter et par dager dumpet det ned i postkassen.

Dette spørreskjemaet viste seg å være et solid og etter måten tettskrevet hefte på rundt 140 sider, med ca. 30 etter måten detaljerte spørsmål på hver side, der det skulle tenkes og tas stilling til og krysses av i opptil flere rubrikker i stort sett hvert eneste spørsmål.  Totalt 4 200 spørsmål, minst. Det var det glade vanvidd.  Arbeidet med å fylle ut elendigheten tok mangfoldige kvelder, og krevde full konsentrasjon.  Hodepine, sure oppstøt, irritasjon, trette øyne og ganske sikkert forhøyet blodtrykk.  Langt verre enn selv de kjedeligste rettebunker.  Sisyfos må ha hatt en kjekk jobb i forhold.  Bortkastede kvelder og knapt tid til å lese avisen.  Vår hustru – velsigne henne – følte seg nærmest neglisjert ved et par anledninger, og slikt er som kjent ikke bra.  Vi må vedgå at vi ventet noen dager med å sette i gang med skjemautfyllingen, og opplevde å bli oppringt og påpurret av en for øvrig høflig representant for Synovate.

Det tok lang tid å fylle ut bare en av sidene, og detaljnivået var som nevnt imponerende. 

Vi krysset av og krysset av og krysset av, mens alt mens vi tenkte og vurderte og tok stilling til alt fra ørten typer leverpostei via en drøss med ølmerker til vår preferanser med hensyn til alskens forbrukerelektronikk.  Pluss, pluss.  Det var liksom ikke måte på. 

Det skulle for øvrig også tas stilling til våre lesevaner med hensyn til en drøss med aviser og tidsskrifter.  Til slutt nærmere bestemt i går aften, ble vi endelig ferdig.  Vi var da rimelig trett og susete i hodet, og det nærmet seg sengetid.  Vår hustru – velsigne henne – tok kveldsturen opp til nærmeste postkasse, for å få ekspedert elendigheten ut av huset og av gårde.

Så Synovate, følgende beskjed: Vi gjorde jobben denne gangen, slik vi lovet.  Vi har levert varene.  Men dersom vi mot formodning skulle bli oppringt av Synovate flere ganger, vil røret bli slengt kontant på.  Og om vi kan tenke oss å motta flere av deres skjemaer?  Spar dere.  For å si det rett ut: Ikke tenk på det en gang!

 
 
 
 
avatar

About Dag Eigil

Kjekk og grei herremann i sin beste middelalder. En tvers igjennom snill og hyggelig fyr som ofte klapper så vel katten som fruen kjærlig på pelsen. En person med moral og personlig integritet på høyde med det beste i utlandet. Hyggelig, omgjengelig og lett å holde ren. Humorist, blogger og hobbyskribent. En venn av ordet i beste forstand
1 , , , , , , , , ,

2 comments


  1. Jeg skjønner at både du og din hustru er meget tålmodige og pliktoppfyllende mennesker :-)
    Her hadde hele røkkelet blitt sendt i retur ubesvart 😉

    Pliktoppfyllende, ja. Men om vi er så spesielt tålmodige, er er en annen sak. Men vi talte til 10 noen ganger, pustet dypt og satte i gang. Alt for saken. I alle fall denne ene gangen. Er i grunnen litt stolt over det. :-)





  2. Husker jeg fikk et slikt tilsendt for et par år siden, men det er jo ikke i nærheten av å være slik det beskrives i telefonen? Og jeg har ingen som helst interesse av å jobbe gratis for at gallupfirmaer skal kunne tjene penger.

    Hos meg gikk det rett i søpla etter side 3 . . .

    Vi må vel også medgi at vi ble en smule satt ut da vi så hvilket omfang dette såkalte “skjemaet” hadde. Det var rett og slett enormt. Vi vurderte vel også hvorvidt dette var verdt alt strevet og gratisarbeidet, og vi tror nok at det blir med denne ene gangen. Men vi leverte varene, og er i grunnen litt stolt av det. :-)





Leave a Reply