Dag Eigil: Køkjøring!

Slik de fleste vet, er det alltid bilkø fra klokken tre på ettermiddagen til den har passert fem.  Den oppstår av den enkle grunn at det er da folk flest avslutter arbeidsdagen sin og skal hjem til sine respektive bosteder.  Dette er med andre ord ikke noe nytt fenomen, men folk later fortatt til å bli både stresset og til og med en smule forbanna ved køkjøring.  For når man akkurat har avsluttet en travel arbeidsdag, så går det lett minst en time ekstra fordi alle andre også skal bruke veien akkurat da.  ”Så utrolig unødvendig”, tenker man gjerne der man sitter, for man skal jo tross alt bare hjem.  Problemet ligger jo i at alle de andre også skal hjem, helst samtidig som akkurat du skal det samme.  Det kan virke som hele fylkets kjørbare befolkning har kastet seg i bilene sine og stilt seg i kø før deg, i bunn og grunn bare for å irritere nettopp deg. Og det kan se ut som om det er akkurat det mange tenker, nettopp idet de får det melankolske eller lett aggressive blikket og kun sitter og stirrer i bremselysene på bilen foran.  Det lille du kan trøste seg med er at hvis du klarer å snike seg fram foran en annen bil, så vil du i alle fall komme hjem før ham.  Tenker du.  Slike tanker har imidlertid en tendens til å dukke opp i hodene til mange købilister.  Det er liksom en del av spillet, at man setter seg i bilen etter skole- eller arbeidsslutt, og tar på seg krigsfjeset før man hiver seg på bilhornet og presser seg fram foran den lille røde Mazdaen, som sikkert ikke skal hjem riktig ennå, og har god tid.

Det fungerer jo sånn med bilkøen at den opptrer på samme tid, til samme sted opptil fem dager i uken.  Køen er nesten like punktlig som Dagsrevyen, og den kan vare omtrent like lenge.  Allikevel er det flere som liker Dagsrevyen bedre enn å stå i kø, men det er nok flere som kjører i kø enn det er folk som ser på Dagsrevyen.  Grunnen til at flere liker Dagsrevyen, er nok at man ikke kan se fram til at en flott værdame dukker opp på skjermen for å si at det blir sol resten av uken når man står i kø. 

Kan det være at folk har blitt latere i den senere tid, altså at flere kjører kortere strekninger og at det er derfor det er blitt mer bilkø?  Det er ikke godt å si, men man kan jo begynne å lure når man ser naboen kjøre ut bilen for å kjøre de 300 metrene til butikken.  For ikke å snakk om når man selv gjør det.  Tenk om all i nabolaget hadde gjort det samtidig, da hadde det jo blitt bilkø i byggefeltet!  300 meter med kø fram til butikken, kø i butikken?  Det hadde kanskje ikke vært så bra, og dessuten hadde jo ytterst få fått handlet. Så det er kanskje derfor det er kø på vei hjem fram jobben, fordi butikkene vil ha tilstrømningen av kundene litt jevnt fordel, slik at ikke alle innfinner seg samtidig?  Kan det være at Rema 1000, Coop, Rimi og Kiwi har gjort en avtale for at vi skal måtte stå i en slags køordning på veiene?

Noe annet vi tidvis har irritert oss over, er våre medbilisters dårlige flettekunnskaper.  Og da snakker vi ikke om dårlige karakterer i estetiske fag på ungdomsskolen, men fletting fra akselerasjonsfelt og for eksempel inn på motorveien.  Det heter jo tross alt akselerasjonsfelt, men det kan umulig være alle som har fått med seg dette.  Mange som skal ut på motorveien kommer tuslende uti akselerasjonsfeltet i en fart som kun snegler kan være stolte av.  Så kikker de til siden et par ganger, og rett før nakkevirvelene blir overbelastet hiver de seg ut på motorveien, altfor tidlig.  I minst halvparten av tilfellene må da bilen bak bråbremse, og bilen bak der det samme og bak der igjen, og slik blir det jo gjerne, og slikt blir det kø av. 

Så kan man si at køkjøring er et menneskeskapt fenomen, som likevel ser ut til å overraske og irritere bilister rundt om i landet.  Men dersom privatbilisme hadde blitt forbudt, så hadde vi nok savnet både bilene og køene.  Så forsett og trykk det du orker på bilhornet, ikle deg ditt sinteste fjes og sørg for at det er du som kommer deg hjem først!

 
 
 
 
avatar

About Dag Eigil

Kjekk og grei herremann i sin beste middelalder. En tvers igjennom snill og hyggelig fyr som ofte klapper så vel katten som fruen kjærlig på pelsen. En person med moral og personlig integritet på høyde med det beste i utlandet. Hyggelig, omgjengelig og lett å holde ren. Humorist, blogger og hobbyskribent. En venn av ordet i beste forstand
1 , , , ,

7 comments


  1. Jeg liker nå best værmannen da :)
    Også innretter jeg meg slik at jeg begynner på jobb før hanen har fått sko på beina og da kan jeg slutte på jobb lenge før køen begynner – heldigvis 😆
    I HATE KØ! (Ikke så god i engelsk jeg da…….)





  2. Fra min tid som konsulent i oljeghettoen på Forus husker jeg at løsningen var flexitid. Altså stilte man på jobb klokken 6.30 eller ca 10.00 og dro hjem i to-tiden eller i seks-tiden, og da var det fin flyt, men det er kanskje ikke en opsjon man har som forelesende opplæringsmann ? :)





  3. Om det tar en time å komme hjem i rushtiden…hvorfor blir man da ikke bare på jobb til rushtiden er over sånn at man kan cruise fritt hjem på ti minutter?;)





  4. D-E….

    Ønsk deg et blålys til jul….
    det fungerer til det meste –
    også når du er litt seint ute
    med å levere lotto :)





  5. Punktlige køer? Ja hadde en bare hatt det da 😉 Her er køene vaiable fra dag til dag(gis) 😉 En dag kan man bruke 45 min til jobben, dagen etter så er det 2 timer!!





  6. Dag Eigil.Morsom beskrivelse av årsakene til kødannelse og “road rage”. Her er en interessant simulator som du kan prøve for å få en mer vitenskapelig angrepsvinkel på problemet: http://www.vwi.tu-dresden.de/~treiber/MicroApplet/
    😉





  7. P.S. Kjør den på storskjerm for studentene dine! D.S.





Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *