Dag Eigil: Hvor får man kjøpt skikkelige elbiler nu om dagen?

Som noen av de mer observante der ute muligens har fått med seg, har vi nylig gått til anskaffelse av en bil nr. 2, eller som vi og vår hustru – velsigne henne – pleier å si: En konebil.  Vi kom tilfeldigvis over en helskjønn hvit Fiat 500 2009-modell, og man kan vel si at avgjørelsen var rimelig kjapp.  Vi falt rett og slett i staver over denne automobile sjarm, skjønnhet og ynde.  Men i forkant av anskaffelsen var vi i tvende sinn.  Vi er jo dannede mennesker og opplyste mennesker med sans for tanken om et bærekraftig miljø, så vi gikk faktisk en stund og vurderte elbil.  De nye batteriene skal visst ha skikkelig bra kapasitet, og kulhetsfaktoren er jo stor.  Og tenk hvor herlig det ville vært å suse av gårde i en nesten lydløs bil, der det eneste man hører er lyden av rullende dekk?  Pluss de andre fordelene, så som gratis parkering, gratis i bomringen og gratis ferjereiser.  Det hadde vært noe, det. 

Elbil

Men hva er det som tilbys av elektriske kjøretøy?  Latterlige småknøtt med høyst to seter av typen Ræ….eh, Reva eller Buddy, biler som egentlig ikke er registrert som biler en gang, men som en slags firehjuls mopeder!  De ser rimelig latterlige ut, og så små er de at man begynner å lure på om man nærmest kan kan blåse dem av veien med en velrettet fjert.  Den eneste el-bilen som i så måte står til troende, er Think.  På tross av at det er en toseters plastsak, minner den i alle fall om en bil man kan ta noenlunde på alvor.  Eller hva med denne snertne lille saken, en elektrisk Peugeot 106?  Vi oppdaget den på parkeringsplassen i nærheten av et av Oljebyens kjøpesentre i dag, og knipset et par mobilbilder.

Elbildetalj

Når elbilene ser slik ut, kan man man virkelig begynne å snakke om elbil som et seriøst alternativ, eller i alle fall som en bil nr. 2 for bykjøring og kortere turer.  Og når vi tenker oss om, har vi sett diverse slike seriøse el-biler av ulike merker og størrelser.  Men hvor i huleste får man i så fall kjøpt noe slikt?  Har slike elbiler som vi her skriver om overhodet blitt satt i noen seriøs produksjon, eller er disse enkelteksemplarene vi fra tid til annen observerer prototyper eller spinndyre spesialbestillinger fra spesielt interesserte?  Ikke det at det er aktuelt for oss å kjøpe bil med det første, vi bare lurer.

 
 
 
 
avatar

About Dag Eigil

Kjekk og grei herremann i sin beste middelalder. En tvers igjennom snill og hyggelig fyr som ofte klapper så vel katten som fruen kjærlig på pelsen. En person med moral og personlig integritet på høyde med det beste i utlandet. Hyggelig, omgjengelig og lett å holde ren. Humorist, blogger og hobbyskribent. En venn av ordet i beste forstand
1 , , ,

7 comments


  1. Her får man kjøpt skikkelig elbil:

    http://www.peugeot.no/oppdag/ion/monovolume/

    Skryt (test):
    http://m.dinside.no/php/art.php?id=852369

    Du verden, ser man det! Det er vel kanskje Think som har fått lov til å dominere litt for mye i mediebildet da, kanskje. :-)





  2. FIAT e500 fåes som elektrisk og tilåmed cabriolet om du ønsker å gi din velsignede en ekstra påskjønnelse til jul 😀 Se utvalget av godkjente elektriske her: http://www.gronnbil.no/biler/ ellers så finner du mer info hos http://www.elbil.no og rull deg gjerne inn på forumet også: http://elbilforum.no/forum/index.php
    Ellers går det jo mange Renault Kangoo og Citroen varebiler her i landet (eldre konverterte biler) som selges av http://www.elbilsalg.info/ om jeg ikke tar helt feil i farta… GOD (H)JUL 😀

    Du verden, her strømmer det på med gode elbil-linker. Imponerende. Den der Fiat 500 i elektrisk utgave er jo bra, men så er det den lille detaljen med prisen, da. Ellers hyggelig at du er frampå igjen. Long time, no see. Håper det står etter forholdene bra til med deg. :-)





  3. Her har du en Peugeot 106 electric tilsalgs: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=25263502

    Ser man det, ser man det. Kanskje litt gammel, men den ser jo fortsatt bra ut, da.





  4. Ganske off topic men min første bil var en 106. Etter at jeg fikk meg en fransk kone har jeg ikke følt det samme behovet for en fransk bil. Min var dog riktignok ikke elektrisk.

    Finnes alternativer som Toyotas bremeoppghengende hybrid, men er langt dyrere. Gir sikkert ikke de samme fordelene ang bomring og parkering.

    Har du foreslått en konesykkel. De skal visstnok være ganske miljøvennelige.

    Hmmm. Vår første bil var en Opel Kadett, 1971-modell. Det sier kanskje noe om alderen, vår alder that is.

    Ellers er det jo prisen da. Elbilene er rimelig dyre i innkjøp. Vår hustru – velsigne henne – har sykkel fra før… :-)





  5. Denne er jo ellers slett ikke så ræva…
    http://www.dinside.no/809054/fantastisk-el-bil-fra-tesla

    Ja, den der ser jo helt fantastisk ut. Ikke verst tekniske data, heller. :-)





  6. Behöver man inte en förfärligt lång elsladd till en elbil? Eller som spanjoren säger: El Bil.

    Ja, du nevner et aktuelt problem der. Dersom man glemmer å ta ut ledningen før man kjører, da…. :-)





  7. Først:
    Jeg har gjordt en trykkprøve på naturen og har funnet ut at den er bærekraftig nok til å bære vekten av min noe tilårskomne mersc på 7000 kg inklusiv psykoen som sitter bak rattet.

    Og sist:
    Gratis?
    Hø hø.
    Bare vent til det blir flere el.biler på veiene, så begynner noen å bli redd for lønningene sine.

    Strøm kan da ikke være billig vel?
    Da går jo veibudsjettet ad …
    Og bomporten er til for å koste trafikk regulering rundt mortepumpa og andre pumper.

    Og stikker du av på ferie, må du finne en stikkontakt.
    Hehe. Det blir ferie tenker jeg.
    Men Hardangervidda er jo et rimelig sted å feriere på i tre uker.
    Men husk å ta telt med til stikkontakt-sevice Falken kommer og sier “clear”,og så ruller du hjem til godstolen igjen og setter bildene av Hardangervidda inn i albummet.

    Hehe. Bare kjøp el, bil du.

    Hehehe…festlig kommentar. :-)
    Men vi kommer nok ikke til å kjøpe elbil med det første. Vi har allerede kjøpt en bensindrevet konebil, og er fornøyd med den. Uansett er vi nok ikke kommet dithen ennå at elbil er et egnet kjøretøy for bilferie. Men for urban bruk kan den nok funke. Er dessverre redd for at våre myndigheter vil være raske med å skru opp avgiftene for elbiler når det først blir mange nok av dem. Akk ja.





Leave a Reply