Dag Eigil: Da Lyse koblet ut strømmen hos dannede mennesker

Strømmåler
Eksempel på strømmåler. Tilfeldig valgt illustrasjonsfoto.

Det vil nok sikkert komme som et sjokk for mange, men vi får heller be våre få lesere der ute om å stålsette seg over følgende beretning om verdens ondskap. Men faktum er at selv vi og vår hustru – velsigne henne – , ærlige og redelige og framfor alt, betalende mennesker som vi er, har opplevd å få strømtilførselen avstengt. Riktignok uten fatale følger, men dog irriterende nok. Spesielt siden vi ikke kunne lastes for manglende betaling. Det begynner riktignok å bli noen år siden denne hendelsen utspant seg, men vi har på ingen måte glemt den. Og inspirert av Argus sitt innlegg om strømutkobling, fikk vi lyst til å dele dette med dere der ute.

Det må vel ha vært for drøye 10 år siden. Den gamle residensen skulle endelig rives, og på tomten skulle Fugl Fønix reise seg, i form av en ny, etterlengtet og ikke minst tidsmessig residens. Det manifesterte seg følgelig et uttalt behov for å leie en gjennomgangsleilighet i byggeperioden, og vi var rimelig lettet da vi fikk tilslag på en slik en i et eldre hus på eksotiske Storhaug her i Oljebyen, ikke så langt fra byggetomten. Huset var ikke direkte velholdt, og det var dertil trekkfullt og dårlig isolert. Men på den annen side kunne vi følge rimelig godt med på det indre liv i familien A., flyktninger fra Bosnia, som bebodde loftsetasjen. Hvilket i seg selv var en opplevelse, og i seg selv et innlegg verdig. Nærmest en form for deltakende observasjon. Det kunne til tider gå hardt for seg med så vel høylydt diskusjon, krangling og til tider festing. Fru A. het endog Remzia, hvilket i og for seg var et passende navn, for hun remjet rett som det var. Men vi er som kjent tolerante og tålsomme mennesker, så vi holdt ut.

Men tilbake til strømavstengningen. Utleierne var noen skikkelige raringer, og da vi skulle undertegne leiekontrakten, ble vi møtt av utleiers representant. Sammen med ham ble strømmåleren avlest, og tallet nedskrevet. Leiekontrakt ble lest og undertegnet i to eksemplarer, og som de allerede da godt voksne, men dog godtroende mennesker vi var, antok vi at utleier kontaktet Lyse i egenskap av strømleverandør, og at dette nå var i orden. Så feil kan man ta.

Tiden gikk, og det ble etterhånden november. Det er som kjent alltid mye arbeid som må gjøres i forbindelse med husbygging, og i tillegg hadde vi jo våre vanlige jobber å skjøtte. Men en rolig aften mens vi satt og koste oss med rettebunkene, gikk plutselig lyset, sånn helt uten videre, og uten å spørre om lov. Vi famlet oss da ut til døren opp til 2. etasje. Der oppe ved sikringsskapet stod to tøffe, arbeidskledde karer fra Lyse, i ferd med å fjerne sikringer og sette inn plombering. Men da vi på en høflig, men bestemt måte presenterte oss og anmodet om å få vite med hvilken rett de utførte sitt ærend, sa de bare ja og ha, satte på plass sikringene, lukket sikringsskapet og forsvant rimelig kjapt, uten ytterligere kommentarer.

Så gikk det enda noen dager, uten spesielle hendelser av betydning. Vi gikk på jobb, for deretter å gå direkte i møter med byggefirma, rørleggerfirma, elektrikerfirma og alskens annet, og det hendte jo også at vi måtte ta en noen arbeidsøkter på byggetomten. Men en novemberkveld da vi kom tilbake til leiligheten sånn rundt 21-tiden, var det kaldt, mørkt og guffent i leiligheten. Og ganske riktig, fru Remzia kunne fortelle at heltene fra Lyse hadde vært der igjen, og denne gangen gjennomførte de sitt forsett og stengte av strømmen, på tross av at hun hadde forsøkt å stanse dem. Vi var trette, kalde og skitne, og var vel neppe direkte overbegeistret for situasjonen. Vi var faktisk rimelig rasende. En telefon til Lyses såkalte kundeservice avstedkom ikke annet enn noen hånlige kommentarer om at ”slik går det når folk stikker av fra strømregningene sine, og nå får dere heller bare gå og bysselalle i sengen og ringe på igjen neste dag, og husk endelig at det må være noen i leiligheten når montøren kommer!”.
Neste dag måtte vi først ringe til jobben, forklare situasjonen og be om en dags permisjon. Deretter var det å ringe Lyse igjen, og sette seg til å vente. Etter noen timer dukket en ung, flirende Lyse-montør opp, gjorde det han skulle, og sa at det var vi som måtte ta initiativ til å tegne ny kontrakt om strømleveranse. Var vi VIRKELIG ikke klar over det i vår alder? Det viste seg at de forrige leietakerne hadde absentert seg, og stukket av fra alt som het regninger. Og så var det altså vi som fikk ta støyten.

Og vi gjorde oss våre tanker. Hvorfor i huleste kom ikke dette fram i forbindelse med Lyse-tøffingenes første besøk? Da kom det knapt et ord, og aller minst noen kontrakt. Lyse hadde med andre ord bestemt seg for å vise hvem som bestemte her. Følgelig kom de tilbake på et tidspunkt da vi ikke var hjemme, og stengte av strømmen for å statuere et eksempel. Eller for å si det rett ut: De rauhålå kom tilbake og stengte av strømmen på pure Fadosten. Hva vi gjorde? Vi byttet umiddelbart strømleverandør, og skrev et sint brev til Lyse der vi gav dem det glatte lag, og beskjed om at vi ikke ville komme tilbake som strømkunde før vi fikk en skikkelig unnskyldning fra Lyse, og den skulle være av flat og nærmest rævsleikende karakter. Det har vi hittil ikke fått, så vi er fortsatt ikke Lyse-kunde. Det eneste aberet er at vi dessverre fortsatt må forholde oss til Lyse som netteier.

 
 
 
 
avatar

About Dag Eigil

Kjekk og grei herremann i sin beste middelalder. En tvers igjennom snill og hyggelig fyr som ofte klapper så vel katten som fruen kjærlig på pelsen. En person med moral og personlig integritet på høyde med det beste i utlandet. Hyggelig, omgjengelig og lett å holde ren. Humorist, blogger og hobbyskribent. En venn av ordet i beste forstand
1 , , , , ,

15 comments


  1. Jeg er rystet Daggis…..rystet!!! Jeg sensurerer bort “rævsleikende”….

    Grisegutt!!

    😉

    Hehehe…av og til må sterke, språklige virkemidler tas i bruk! Selv de mer grisete…! 😆





  2. ..noen liker bare å jævles med andre. Lyse er vel av den sorten.
    Håper de husker brevet godt og skammer seg.
    Nyt Ikke-Lyse varmen i “nyresidensen” :)
    K

    Brevet var temmelig heftig, ja. Vi jobbet litt med det, slik at det ble infamt uten å være uoverveid. Skal ikke se vekk fra at de husker det fortsatt, selv om de ikke svarte. Vi dro også en tur ut til Lyses kontorer, og sa den oppkjeftige “kundebehandleren” noen Pauli ord…! :-)





  3. Det er ikke bestandig det er så lett å få det til å gå opp et lys for strømleverandører… 😉

    Nei, det kan man sannelig si. Det må i så måte være temmelig mørkt hos enkelte der… 😀





  4. Hørt sånt! Ja det er enda godt dere er sindige sørlendinger, for gamle Red om enn tregstartet, blir rimelig gal hvis han først tenner, og han har pistol! 😀

    Åh, hekkan! Enda bra at Red ikke har kommet hjem til avstengt strømtilførsel så langt.. 😆





  5. Ja det var en fæl dag. Hadde hatt mye stress på jobben, ikke hatt tid til lunsj, frosset mens jeg ventet på forsinket buss, alt var galt. Og så hjem til beksvart ishus! Jeg remjet mer enn beboerne ovenpå. Jeg vemmes ennå i dag hver gang jeg ser en Lyse-bil.

    Ikke akkurat noen god reklame for Lyse, akkurat. Men slik er det vel gjerne når de selger en tjeneste som folk rett og slett må ha. En skikkelig maktposisjon… :-(





  6. Strømleverandører er nesten likestillte med Gud, og kan gjøre akkurat hva de vil. Skru opp nettleien, ta høyere strømpriser om det regner, ta høyere strømpriser om det ikke regner, ta høyere strømpriser om vi bruker lite strøm, ta høyere strømpriser om vi bruker mye strøm, ta høyere strømpriser om .. , ja du skjønner poenget, sant?
    En kollega har en knapp som det står strøm på. Om vi vil ha liv i lunsjen, så er det bare å trykke på den knappen. Vi må skru ut sikringenen for å få han til å være stille igjen 😉 Helst før han blir overopphetet 😉

    Vi er ganske så prisgitt disse strømleverandørene, og det er de desverre alt for klar over :-(

    De selger en tjeneste eller et produkt man bare må ha, omtrent som om de skulle selge luft. Og de har en skikkelig maktposisjon, ingen tvil om det… :-)





  7. Utrolig irriterende det der med nettleie, ja. Skulle vært som på mobilabonnementene – at det er selskapet du tegner abonementet med som tar seg av nettleien. For slik det er nå så kan man jo ikke egentlig fritt bytte leverandør – bare halvveis.

    Ja, dessverre er det nok slik. Hvilket irriterer oss ikke så rent lite. Og ellers, i perioder med billigere kraft, så øker nettleien.. :-(





  8. Ja, verdens ondskap er uendelig. Desverre leverer visst ikke Lyse her i Oslo, så jeg går glipp av gleden ved å boikotte.

    Lyse er faktisk et ganske stort selskap, som også driver med telefoni og kabel-tv. Så hvem vet, kanskje tilbudet kommer snart….? :-)





  9. Bukten og begge endene ja? Men man skal jo ikke godt hva som helst i vårt land? Og en klage til Forbrukerombudet ville ha vært på sin plass?

    Antagelig ville det kunne ha avstedkommet litt “hederlig omtale” i lokalpressen og kanskje enda noen færre kunder?

    Men hevnen er søt. (Hvis du gidder) Let på nettet og påvis hvem sosm virkelig leverer den billigste strømmen i ditt område. Og hvis det nå tilfeldigvis ikke er Lyse, så går det jo an å skrive et lite innlegg i lokalavisa, lage en liten Facebook-aksjon og aktivt bedrive litt lokal reklame for den billigste leverandøren (som kanskje er han du har nå?)

    Kan hend3e får du enda litt billigere strøm?!

    Men så setter vel Lyse opp linjeleia…

    Hehehe..vi takker for gode tips her. Det hadde vært en sann fornøyelse å gi Lyse en aldri så liten “Takk for sist”-hilsen… 😀





  10. Det er ikke grenser for arrogansen fra slike nødvendighets-leverandører.. De kom tilbake når det ikke var noen som kunne stille spørsmål eller krav..! :(

    Godt å få vite hvem en skal holde seg langt unna! :)

    Ja, skikkelig arrogant. Vi kan fortsatt ikke forstå dette annerledes enn nettopp slik du beskriver. Noen, SKULLE får seg en smekk, likegyldig hvem. En utrolig kundeforakt. :-(





  11. Hehe! (Det må være lov til å le litt nå som saken er kommet litt på avstand?) Nei, du må ikke komme her og komme her, som Ø. Sunde synger. Strømleverandører er mektige firma som har maktmidler og vet å bruke dem.
    Selv har vi i all beskjedenhet drevet med utleie av flere leiligheter og forretningslokaler siden 1973. Og har som utleier alltid påtatt meg å rapportere inn nye abonnenter etterhvert som det har vært nødvendig. Har aldri hatt noe problem med det her hos NEAS. Så det var egnetlig skremmende å lese om maktmisbruket hos Lyse. Og trist at de ikke tok det innover seg og beklaget hendelsen. Ha for øvrig en god og varm vinter innendørs. (Og sørg for å ha ovn og ved tilgjengelig!) 😉

    Årene har gått, og i etterkant har vi ledd mye av hendelsen. Men der og da var det skikkelig irriterende, og vi håper endelig at så vel Lyse som andre kraftleverandører har endret sin policy hva gjelder kundebehandling siden den gang. Men når vi leser om kraftleverandører som stenger av strømmen og lar folk fryse ihjel, så kan man jo begynne å lure. :-(

    Ellers har vi strøm fra Norgesenergi, samt vedovn, og er fornøyd med det! :-)





  12. Hehehe, ja sånn kan det gå! :-) Forstår både deg og Lyse, jeg. Men så er jeg jo den fødte diplomat…. 😉

    Det er godt det finnes diplomatisk innstilte mennesker der ute, som forstår begge sider. :-)
    Men selv ble vi nok temmelig forb…. av dette. Heldigvis er det en stund siden nå… :-)





  13. De fulgte ihvertfall ikke opp til navnet sitt Lyse,
    kanskje de burde endre navn til LyseSlukker. he he.
    Nei maken til Arroganse skal man vel lete lenge etter.
    Huff umenneskelig å stenge strømmen uten å snakke med folk, da.
    Ha en fin kveld da,
    og jeg regner vel med at dere har både strøm og varme i kveld..

    Ja, navnet kan sannelig virke en smule ironisk i slike stunder. :-)
    Men heldigvis er det lenge siden dette skjedde nå. I etterkant har vi ikke hatt slike problemer, og vi har fått opptil mange oppfordringer fra Lyse om å komme tilbake som strømkunde. Men vi har hittil ikke mottatt noen flat unnskyldning, så vi har en annen strømleverandør, og er fornøyd med det! ::-)





  14. Lyse er bukken ved havresekken. Skulle egentlig vært slaktet og levert tilbake til folket i rause porsjoner.

    Du sier noe. Og nå er jo Lyse virkelig store, også på kabeltv, bredbånd og telefoni. Akk ja… :-)





  15. avatar Torgeir

    Kom over denne når jeg søkte litt rundt på nettet, og kan med glede informere om at rutinene rundt stenging av strøm er ganske annerledes nå. Det blir lagt spesielt mye vekt på at det SKAL være dialog med kunden i forkant av stenging av et anlegg. Av og til svikter det, og det prøver man selvsagt å unngå.

    Eksempelvis er det vanskelig å gjette seg frem til at det har vært et skifte av beboer hvis det ikke meldes i fra, noe du forsåvidt er inne på i begynnelsen av blogginnlegget. Det er nettopp derfor det er viktig å ha nok dialog med kunden (inkludert å ringe på døra ved ihvertfall 1.gangsbesøk) :)

    Synd at inntrykket ditt skal være preget av en slik sak så lenge i etterkant – på vegne av netteieren du nevner beklager jeg. Kan ellers berolige(?) deg med at denne saken nok ikke huskes, men at rutinene som sagt er bedret – kjedelige saker som denne bidrar i det minste til det!





Leave a Reply