Dag Eigil: Styringskåte byråkrater og detaljstyrte pedagoger

Jada, vi er fullstendig klar over situasjonen. Vi pedagoger innehar et yrke som nærmest er å regne som en diagnose. Dessuten kan vi ingenting, er late og udugelige, og kan ikke lære fra oss. I tillegg har vi altfor mange og lange ferier. Alt dette kjenner vi til og må leve med, og vi er blitt ganske så hardhudet etter hvert. Men av til går det over alle grenser, selv for oss og våre tålsomme kolleger. Når vi sitter igjen med følelsen av å bli behandlet som komplette idioter av bedrevitende politikere og skrivebordspedagoger, hvis virkelighetsfjernhet øker proporsjonalt med avstanden til disiplene og klasserommet.

Som her forleden, i forbindelse med et avdelingsmøte. Det har nemlig kommet nye direktiver om fraværsføring. Jo da, det skal fortsatt føres fravær, ad elektronisk vei, via nettet, i SkoleArena. Men nå skal det åpnes for at et større antall fraværsdager under visse vilkår skal kunne strykes, visstnok etter diskusjon med den enkelte disippel. Dette kommer selvsagt i tillegg til de andre fraværsdagsstrykegrunnene, som var der fra før. I tillegg skal disipler som har en del fravær i enkelttimer, kunne få dette omgjort til hele fraværsdager, eventuelt etter diskusjon med kontaktlærer. Det hele ble så svevende og utflytende at det til slutt ikke var noen som forstod systemet, knapt nok avdelingslederen selv. Disiplene skal til og med kunne gå inn i SkoleArena innen en viss frist, og ordne opp i dette selv. Hvis de husker det innen det er for sent, da. Her er det duket for mye gøyal diskusjon om fravær og fraværsføring, noe som fra før er et yndet tema. Ørkesløse diskusjoner, som tar tid, og som selvfølgelig vil ende med at pedagogen og skolen må gi etter. Disiplene har jo alle rettigheter på sin side, må vite. Men i dagens skole er jo systemer og detaljert dokumentasjon for dem minste ting som kjent viktigere enn fag og undervisning.

Og så har vi jo dette med vurdering. For nå skal det bli skikkelig ulovlig å gi såkalte graderte karakterer, som for eksempel 3+, 3/4 eller 4-. Dette gjelder i alle vurderingssituasjoner igjennom skoleåret, også på enkeltprøver. Alle karaktervurderinger skal nå gis hele og udelte. Men man kan visstnok fortsatt få lov til å antyde graderinger til elevene, sånn rent muntlig. Vi går ut ifra at dette kommer fra Utdanningsdirektoratet eller tilliggende myndigheter. Uansett virker denne formen for paragrafryttersk detaljstyringshysteri ganske så komisk i forhold til de utfordringene skoleverket står overfor. Vi tror heller ikke at dette har sin bakgrunn i sterke ønsker fra elevenes side. Dette illustrerer på en utmerket måte et styringskåt skolebyråkrati med bena solid plantet i løse luften, helt uten sans for det praktiske vurderingsarbeidet i skolen.

Dette virker latterlig, som et system som behandler høyt kvalifiserte pedagoger som om de skulle være sprellemenn. Og vi vil mer enn antyde at vi i vår praksis kan komme i skade for å gi komplett blaffen i dette idiotopplegget. Så får vi heller bli lovbrytere, alle sammen. Men nå er jo samfunnet fra før blitt såpass gjennomregulert at vi knapt kan gå på do uten å bryte minst 3 – 4 lover og direktiver.

Men det som egentlig bekymrer oss mest her, er at selve systemet som i høyt tempo og uavlatelig produserer dette åndssvake sprøytet. For faktum er at det sitter voksne, høyt utdannede og formodentlig tenkende mennesker rundt om på kontorene der ute, folk med familie, hus og bil, folk som dere der ute og overtegnede herremann, som faktisk sitter og klekker ut dette kvasipedagogiske nonsens. Det sitter faktisk godt betalte folk i viktige beslutningsposisjoner som produserer dette og liknende komplette tapersvada, som de forventer at det pedagogiske fotfolket der nede ikke bare skal iverksette, men endog ha nytte av. En nytte som er like konturløs som tåke i skoddeheimen. Og bak disse byråkratene sitter styrings- og reformkåte politikere, med konstant behov for utløsning. Og for å si det rett ut: Ejakulatet deres stinker!

 
 
 
 
avatar

About Dag Eigil

Kjekk og grei herremann i sin beste middelalder. En tvers igjennom snill og hyggelig fyr som ofte klapper så vel katten som fruen kjærlig på pelsen. En person med moral og personlig integritet på høyde med det beste i utlandet. Hyggelig, omgjengelig og lett å holde ren. Humorist, blogger og hobbyskribent. En venn av ordet i beste forstand
1 , , , , , ,

15 comments


  1. Ja…..det ser som dere går gøyale tider imøte 😉 Det er bra at byråkratene overstyrer dem som har kunnskapene om hvordan det er….hehe 😉

    Ja, ikke sant? 😀
    Vi pedagoger har jo ikke peiling på det vi driver på med, vet du. Så vi må styres, og det i detalj. :-(





  2. Er det noen som har litt for mye tid i jobben sin mon tro??

    Lurer titt og ofte på det, ja. Og det kan se ut til at både politikerne og deres logrende sersjanter nedover i systemet har særdeles god tid. 👿





  3. Jeg ser en viss mulighet for at elevene kan få en brå oppvåkning når de går over til å bli arbeidstakere…

    Ja, det er nok der den virkelige læringen begynner. Og hva mer er, læringskurven kommer til å bli særdeles bratt! 😀





  4. Dette er helt på trynet!!! Jeg har selv barn i ungdomsskolen og det å f.eks få en 4+ svinger mer enn en ren firer. Og man kan jo faktisk ligge å vippe mellom to karakterer, hvordan skal eleven vite det?

    Og dette med fravær har irritert meg lenge. På karakterkortet står det x-antall dager vekk fra skolen. Nå har ikke mine barn hatt sykdomsfravær i det hele tatt helt fra barneskolen og frem til i dag, de går i 8 og 9. Det i seg selv er jo fabelaktig spør du meg og nesten utrolig, men fullt like sant. MEN nå har begge startet hos reguleringstannlegen og det blir selvfølgelig ført som fravær. Men jeg mener det skal skilles på fravær. Tannlege og legebesøk er fravær man bare MÅ gjennomføre, det burde stått i egne kolonner. Sykdom og annet fravær i en annen. Det burde skilles på fravær mener jeg. Men elevene skal da IKKE få lov å styre og endre dette selv!!!

    Det finnes noen yrker der ute, og da mener jeg yrker hvor noe sitter å planlegger slikt vas, som burde vært fjernet fra jordens overflate…………..

    Ikke rart det blir mye surr!!!

    Ja, det er helt på trynet, i alle fall mye av det som kommer fra skolepolitikernes og -byråkratenes hånd. Og det kan virke som om det er en hel del unyttige konsulenter rundt om, som bare spyr ut svada. Å, salige enfold!! :-)

    Ellers skal selvsagt fravær av den typen du beskriver, føres som fravær. Samme med sykefravær, selv om det er legeattestert. På den annen side kan dette presenteres som nettopp “godkjent” fravær.





  5. Jeg skjønner deg godt Dag Eigil. Det må da være veldig frustrerende for en pedagog å se at skolesystemet bare går den høna sparker. Altså rett til helvete. Og det er pga alle disse jævla skolereformene. Gudmund Hernes kan drite og dra. Denne “alle skal med” politikken fører bare til at ingen elever skal være klokere enn de dummeste på hele skolen, og det går jo utover de som er litt smartere enn gjennomsnittet.

    Man må slutte å drive dank og undervurdere elevene, og begynne å stille krav. Da jeg gikk på skolen så måtte vi møte opp hver eneste skoledag og skulking ble slått hardt ned på. Vi fikk til og med karakterer og vurderinger, og måtte til og med ta eksamen for å få stå karakterer, og vi aksepterte det. Vi hadde til og med respekt for lærerene våre, tro det eller ei. Vi gikk ikke til angrep på lærerene med balltre og kniv, slik som har blitt så populært nå for tiden, særlig etter at vi fikk så mange innvandrer barn med andre skikker og kulturer.

    Nei det er ingenting i veien med dagens unge, det er bare politikerne som sitter og røyker for mye sokker, eller spiser de fleinsopp mon tro, og som tror at dagens unge er komplette idioter. Men de gjør barna en bjørnetjeneste. For den dagen de skal ut i arbeidslivet, så blir det stilt krav til dem. Det nytter ikke å møte opp på jobb når man gidder, og bare drive dank.

    Huff, jeg bør avslutte nå, før jeg skriver et helt blogginnlegg til kommentar, men du skal vite at jeg støtter deg 110% Dag Eigil. Stjernedryss.

    Vi takker og bukker for stjerner og meget flott og fyldig kommentar. Slikt varmer for en middelaldrende pedagog. Det later til at det fortsatt finnes mennesker der ute, som faktisk har skjønt ting og sammenhenger, også hva gjelder skolen. :-)





  6. I min jobb, har jeg av og til følelsen av at det er komplett umulig å drive lovlig. Det er så mange regler å forholde seg til, og så mange faktorer som skal kobles, eller holdes sterkt atskilt, at en stakkar kan bli svimmel av mindre. Trenger vi virkelig å bli detaljstyrte. Og uansett hvor detaljstyrte vi blir, så blir ikke ting rettferdig likevel. Der er alltid et smutthull. Sunn fornuft teller liksom ikke lenger 😕

    Det er nesten (men bare nesten (tror jeg)) slik at jeg applauderer sivil ulydighet…..

    Ja, det er nok ikke bare pedagogene som føler seg rimelig detaljstyrte. Og politikerne lover stadig at ting skal forenkles, og at byråkratiet skal bli mindre, men en ser ikke annet enn at det er det motsatte som skjer. Akk ja. :-(





  7. Nei, det skal visst ikke være så lett…selv for pedagoger.

    Dengang overtegnede gikk videregående hadde vi stadig vekk timer med en sånn pedagog, som hadde en enkel filosofi ovenfor de som ikke oppførte seg eksemplarisk:
    -Jeg pælmer døm ut og skriver fravær jeg!

    Funka som tusan det 😉

    Hehehe…det var tider, det. Da kunne slikt passere. Skal ikke se vekk fra at det kunne funket i dag, også.. :-)





  8. avatar sj

    Godt innlegg, og eg må henge meg på Snillfanten sin kommentar til deg:)) Ps. Hadde et kortere vikariat som vaktmester på en ungdomskole, og den første beskjeden eg fikk ang. tilsnakk til elevene, at eg ikke måtte snakke strengt til de!!! For da gjorde de hærverk eller andre ting!! Skal ikke si mere om den saken:))!! Men eg tror lærerstanden i dagens Norge må ta et oppgjør, og dere har makt til det!! God helg:))

    Skikkelig oppmuntrende kommentar der! Slikt varmer et pedagoghjerte. Og vi tror nok etter hvert at skolefolket forstår, og kanskje setter foten ned. Kanskje..

    Nyt helgen fortsatt! :-)





  9. “Og bak disse byråkratene sitter styrings- og reformkåte politikere, med konstant behov for utløsning. Og for å si det som det rett ut: Ejakulatet deres stinker…”

    -Av en eller annen grunn kom jeg til å tenke på Trond Viggos, “Vaktmesteren”.
    Det finnes mange “vaktmestere” i politiske stillinger… 😉

    Det gjør nok dessverre det. Ikke er de spesielt nyttige, heller. Får håpe de er fornøyd med sin egen innsats, i det minste. 😀





  10. Min helt i skoleverket!
    En betimelig og velformulert utgreing om hvor skadelig lenestolspedagogikk er, og hvor ufruktbart det er å dokumentere at man ikke får gjort noe som helst. – Dèt vil manifestere seg fort og smertefullt nok om ikke så altfor lenge; Men tidsnok til at den klasseromsgulvslitende pedagogen får skylden, og beskjed om å rydde opp i rotet med null ressurser og omtrent like lite tid på seg.
    Jeg forstår det raseriet du som formidler og mentor kjenner på. På vegne av de elever som vil noe og satser samt på vegne av likesinnede, hardtarbeidende kolleger.
    OECD kan måle alt de vil mht nivå, men om det ikke blir kompetanseheving blant byråkrater med middelmådige pedagog-eksamner og taburettorienterte politikere, kommer dette til å gå til helvete. Det kommer til å gjøre veldig vondt. Lenge.
    Beklageligvis.
    Takke VårHerre for at vi har lærere som deg.Som ser målet og har veivalget dithen klart for seg.
    Ikke gi deg, Dag Eigil.
    Skolen blir fattigere uten deg og dine kolleger.

    Hilsen K.

    Vi bukker og takker pent og beskjedent for en skikkelig oppmuntrende kommentar. Ha en fortsatt herlig søndag… 😀





  11. Synd det ikke er mulig å gi mer enn fem stjerner for dette. Eller en + i tillegg.

    Nettopp det du beskriver her, var det som fikk meg til å gå på dagen ved fyllte 62 år.

    Du får prøve å holde ut en stund til. For dette sprøytet er kommet for å bli, er jeg redd.

    Vi må nok pent holde ut en stund til, ja. På tross av alt svadaen som kommer fra byråkrathold. Det dere skolebyråkratiet må vel være noe av det minst nyttige vi har her i landet. Men som du mer enn antyder, det er nok dessverre kommet for å bli. Og vi blir mer sur og gubbete for hver ny reform og forordning som kommer dettende. Akk ja. :-)





  12. Men egentlig skal våre kolleger som godtar dette uten å kny, ha sin del av skylden for at det er blitt slik. Sier rektor: “Hopp!” så hoppes det. Uten tanke på andre konsekvenser enn egen fordel ved å opptre “lojalt” overfor ledelsen. Nøyaktig slik som både Stalin, Hitler, Saddam og alle andre diktatorer ville ha det. Hopper man ikke så blir man betegnet som lite fleksibel og det som verre er. Og blir husket når neste trynetilleg skal fordeles i forbindelse med lokale lønnsforhandlinger. Det verste er imidlertid at det ser ut til Utdanningsforbundet synes dette er OK. Da blir det lite spillerom igjen for å få gjort noe med galskapen….

    Ja, du har et poeng der. Men pedagoger har jo som kjent alltid vært en lojal og pliktoppfyllende yrkesgruppe. Kanskje litt for mye av det gode. Men ellers er det vel også så at det ikke er rektor som finner på alt dette byrkrat-våset. :-)





  13. Gi F i disse idiotiske direktivene. Så lenge man kan vise til gode resultater av egen undervisning så vil det jo være spennende å se hva disse salamanderne har som ris bak speilet. Jeg tipper .. ingenting.

    Tanken er der jo, for ganske mange. Men nå har vi faktisk hørt forlydender om at selveste Kristin Halvorsen vil gripe inn, i alle fall hva gjelder karaktersaken… :-)





  14. ..Da jeg var lærer hadde jeg to – 2 – regler:
    1.Oppfør deg som folk ( med en kort redegjørelse for hva som var “folk”(eskikk).
    2. Skal du Gi Faen, så gjør det i ro og mak. ( Å ikke gidde er ingen tilskuersport).

    Fra august til jul var dette regimet ufravikelig.
    Resten av året trengte jeg ikke gjenta meg selv.
    Elever hilser den dag i dag og forteller gjerne om planer, ideer og hva de har lyktes med.
    K.

    Bra innsats! Joda, det hender rett som det er at vi treffer tidligere disipler, som prater hyggelig om den tross alt kjekke tiden på skolen, og våre timer. Mange gode tilbakemeldinger. Få dårlige. Slikt varmer. Neida, vi liker ikke læreplaner, heller. Ikke en gang mappemetodikk liker vi. Akk ja. :-)





Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *