Dag Eigil: Den ultimate telefonselger-avvisningen?

De fleste av oss har vel stiftet bekjentskap med mer eller mindre pågående telefonselgere.  Disse kjekkasene, som gjerne ringer sånn rundt middagstid, eller når man har satt seg ned for å se Dagsrevyen.  Gjerne en som snakker en urban, men fresk østlandsdialekt, og på toppen av det hele later til å kjenne en deg personlig.  ”Heisann, Dag Eigil, Kristian her, åssen står’e til i Stavanger?  Full kjør med sandvolley og greier?  Ja, det er vel litt av hvert som foregår der for tiden, på tross av varmen!”  I noen sekunder vrir vi faktisk vår hjerne for å finne ut om vi virkelig kjenner noen Kristian som snakker østlandsk, hvor enn perifert.  Hmmmm, kan det være en av våre tidligere disipler?  Men så begynner vi så smått å lukte lunta.  ”Du, jeg har en skikkelig gladnyhet til deg.  Du har nemlig vunnet en fin premie.  Ditt navn har blitt trukket ut blant tilfeldige, og du har vunnet hele tre underbukser og fire par herresokker, og det av den oppstrammende sorten, som passer for voksne mannfolk.  Ja, nå ble du glad, tenker jeg?”

Det er i slike situasjoner man skulle hatt tilgang til det der arsenalet av avvisninger, gjerne korte og treffende.  Men så munnrapp er vi ikke.  Det blir gjerne til at vi sier nei takk, ikke interessert, og legger på.  Det beste vi har prestert, må vel være den gangen vi høflig bad om å få navnet på produktet opplest igjen, samt produsentnavnet.  ”Så takk, nå har vi skrevet det ned, slik at vi for all framtid skal unngå å kjøpe dette produktet i noen som helst sammenheng.  Ha en fin kveld, og vennligst ikke ring igjen.!

Den ultimate avvisningen hørte vi imidlertid fra en kompis her om dagen.  Vi satt og pratet, og det viste seg at han var blitt oppringt av de samme kjekkasene.  Hva han sa?  ”Dessverre, jeg har akkurat oppdaget en person som har hengt seg, så jeg er simpelthen ikke i noe kjøpshumør i dag.”  Telefonselgeren skal etter sigende ha blitt stum.  Eller i alle fall svar skyldig.

 
 
 
 
avatar

About Dag Eigil

Kjekk og grei herremann i sin beste middelalder. En tvers igjennom snill og hyggelig fyr som ofte klapper så vel katten som fruen kjærlig på pelsen. En person med moral og personlig integritet på høyde med det beste i utlandet. Hyggelig, omgjengelig og lett å holde ren. Humorist, blogger og hobbyskribent. En venn av ordet i beste forstand
1 , ,

18 comments


  1. Aldri blir man så kreativ som ETTER en slik telefonsamtale. Jeg har en innebygget sterk, dog uforståelig aggresjon mot telefonselgere. Uforståelig, i den forstand at de gjør jo bare en ærlig (vel, ganske ærlig) jobb. Forståelig fordi jeg vet at jeg lett lar meg rive med.

    Derfor får de så hatten passer med ukvemsord, i form av – tar du ikke nei for et nei? Hørte du ikke hva jeg sa – JEG ER IKKE INTERESSERT, etc.

    Her, i palmeland, er det enklere. Her er det bare å svare at man ikke forstår spansk…

    Kompisens løsning var genial, dog litt makaber, etter min mening…. :-)

    Joda, vi må vel vedgå at det kompisen kom med, var rimelig makabert. Men så er han da også den sorten som kan få seg til å komme på slikt. Kreativ fyr, det der.

    Ellers er det jo så at telefonsalg er en jobb, og det er kanskje litt kultent å skjelle ut folk som bare gjør jobben sin. På den annen side er telefonsalg irriterende for ganske mange, også for overtegnede herremann. Den der avvisningen med spansken var jo ikke verst, da… 😀





  2. Oj, den var ikke verst 😆 . Telefonsalg er noe skit, for å si det mildt.

    Ikke helt bra med telefonsalg, nei. Irriterende.

    Vi lo ellers godt da vår kompis fortalte det der… 😆





  3. Veldig irriterende ;))

    Rimelig irriterende, ja… 😀





  4. Hvorfor ikke reservere seg da? Det er jo kjempelett, og så slipper man å vri hjernen sin for å komme opp med en god avvisning når de ringer. Det kan gjøres her:
    http://www.brreg.no/
    Behøves kun fødselsnummeret – og så er man kvitt disse plagene :)

    Vi har nok forsøkt det, ja. Men så varer det likevel ikke lenge før selgerne er der igjen. De gir visst nærmest blaffen, får en inntrykk av. :-(





  5. Det er jo på tide at vi har fått en ny lov på dette området.
    En av de nye bestemmelsene er at telefonselgere faktisk ikke har adgang til å ringe deg i helgen.
    Det er også klare begrensninger på til hvilke tider de kan ringe ellers i uken og (viktig) en avtale om kjøp MÅ bekreftes skriftlig! Ellers innehar en avtale ingen gyldighet!

    Satt på spissen kan du altså bare takke ja til tilbudet, men konsekvent hive bekreftelsen usignert i søpla!

    Ja, siden du nevner det, så mener vi å ha fått med oss at det har vært en endring av lovverket her. Mener at vi hørte det på radionyhetene. Tydeligvis en skikkelig innstramming, og godt er det. :-(





  6. Står i brønnøysundregisteret med alt jeg kan, så jeg forbeholder meg den frekkhet å kunne spørre om selgeren ikke kan lese – og hvis svaret er ja ber jeg ham om å oppdatere opplysningene sine.
    Det finnes mange herlige avvisninger, men de må nok være klekka ut på forhånd. :-) Jeg er ikke så snartenkt oralt… øhø…

    Det høres kanskje rart ut, men vi får liksom inntrykk av at de der telefonsalg-selskapene ikke alltid tar det like nøye med å sjekke de der brønnøysundgreiene, sånn egentlig. Og heller ikke vi er like kjappe med “snappy answers” til telefonselgerne, selv om det nok aldri blir noe salg på dem her i huset! :-)





  7. # Lenesim

    Problemet er jo at det virker ikke! Fordi disse marketing-selskapene ikke vasker sine lister, eller kjøper og videreselger gamle ringe-lister på “tilbud”.

    Det er jo ikke den enkelte telefonselger som kvalitetssikrer ringelister. Han/hun ringer bare på de nummere de får oppgitt, men det er billigere for en bedrift å kjøpe brukte ringelister (uvaskede) og dermede er spetakkelet igang.

    Du tar det på kornet der, ja. :-)





  8. # Argus

    Jeg er klar over at et fåtall ikke vasker listene sine, men det er flere og flere som har orden i sakene sine. Når det, en veldig sjelden gang, ringer noen til meg (husker ikke når de sist gjorde det så det må faktisk være flere år siden) – så gir jeg beskjed om at de IKKE har lov å ringe til meg. Det har blitt godtatt umiddelbart.
    Ellers så ble jeg “plaget” gjentatte ganger av et svensk firma (Barnas Vel) fordi jeg hadde støttet dem tidligere. Jeg takket nei alle gangene i omtrent 2 år, og var skikkelig lei av å bli oppringt. Sjekket ut loven, punktet som omtaler kundeforhold, og fant ut at etter ihvertfall 6 måneder så kan de ikke “lene seg” til et gammelt kundeforhold. Men jeg måtte altså sende en mail med trussel om forbukerrådet før de ville slutte.

    Nå ser jeg fram til at lovene nedres slik at man aktivt må godta telefonselgere. Håper den kommer!

    PS: Når ungdommen i huset fyller 18 år, så starter hel***et med telefonselgere til disse også. Kanskje en ide å registrere dem før de blir myndige, så slipper man unna masse styr med avbestilliger osv. Det er lett å la seg lure.

    Hehehe…vi erindrer ellers en pågående telefonkampanje for å få oss til å gjenopplive vårt abonnement på Programbladet. Vi la bare på røret. Og så ringte de sannelig opp igjen, “Unnskyld, vi ble visst brutt her… ” . Det ble ikke noe salg, kan man si. 😀





  9. avatar endre jacobsen

    hva skuer mine øyne?? luftens baron når uånte høyder!er e imponert.de trenge vinduspussere på toppetasjen Atlantic og stillasbygger på Ullandshaugstårnet.

    Skrekk og gru, hvilke vyer! Og vi, som blir dårlig bare vi tenker på Prekestolen eller Kjegagbolten! Ikke liker vi å gå i stigen, heller. Men det er jo på en måte “mind over matter” , da.

    Nyt sommeren og varmen i fulle drag, håper det meste fungerer for deg! :-)





  10. Siden de stakkars j*vlene som jobber med telefonsalg til private kanskje ikke får så mange andre jobber (enda), prøver jeg å ikke gjøre livet ENDA surere for dem.

    Stopper salgspitchen deres høflig, bestemt og vennlig, ved å si at jeg ikke er interessert, evt. “vennligst noter at dere tar meg av listen deres” og så sier jeg “lykke til videre med salget” og “hadet” før jeg raskt legger på.

    Men den sperringen mot oppsøkende salg som jeg har registrert på brreg.no, fungerer ganske bra den, altså :)

    Godt poeng! Telefonselgerne gjør tross alt bare jobben sin, om den er sur. Bra og høflige avvisningsforslag du kommer med der. Vi skal nok skrive dem ned, og ha dem parat ved telefonen… :-)





  11. Hmmmm. Telefonselgere kan være en pest og plage.

    Pleier å spørre om hvordan de har fått tak i nummeret mitt. Og så fortelle dem at jeg faktisk har reservert meg mot salg.

    Fikk flere selgere på telefonen i fjor høst, rett etter mamma døde. En skulle ha tak i mamma og det mens vi satt med begravelsesagenten! Jeg sa som sant var, at hun ikke hadde anledning til å snakke med ham. Han lurte på om det gikk an senere. Jeg sa at vi satt og planla begravelsen hennes, så det gikk nok ikke.. Det ble temmelig stille i andre enden..

    Det ble så makabert at jeg ikke kunne annet enn å le litt.

    Jeg kunne nok også ha funnet på å si noe sånt som kompisen din..

    Godt at det begynner å fungere, det der med Brønnøysund-opplegget. Har liksom en følelse av at det hittil ikke har blitt tatt så alvorlig fra callsenternes side.

    Ellers ble vi også oppringt av en kjapp og munter telefonselger, på mobilen. Vi hadde akkurat kommet tilbake fra faderens begravelse. Hvilket ble nevnt. Taushet, og ikke noe salg. :-(





  12. avatar Aase

    Huff, ja. “Gamle minner strømmer på…”
    Før eg registrerte meg i Brønnøysundregisteret, var dette ei omtrent daglig kjelde til irritasjon.
    Men ein gong klarte eg faktisk å svare temmeleg bra, syns eg. Etter at selgaren hadde kome litt i gang med regla si, avbraut eg han med: “Eg er ikkje så interessert i å kjøpe noko av deg, men eg kan godt avsjå nokre minuttar om du har behov for å prate”

    Det blei stille i andre enden;-)

    Hehehehe…herlig replikk! Tenker nok det ble temmelig stumt i den andre enden, ja… 😆





  13. Ikke snakk!! Jeg har reservert meg opptil flere ganger, men de kommer trofast tilbake :( Kanskje jeg skal teste ut løsningen til din kompis? 😆 Skal jaffal sporentreks inn på linken til Lenesim og prøve igjen å få slutt på det der.

    Det later liksom til at man i callsenter-kretser ikke helt tar dette brønnøysundopplegget helt på alvor. Eller så er de uinformerte, uoppdaterte. Skal også sjekke den der linken til Lenesim. :-)





  14. Hmm min første registrering av reservasjon mot telefonsalg var i 2003…jaja får se om det hjelper med en oppfriskning i 2009

    Hehehe… kanskje på sin plass med en liten oppfrisking, ja… 😆





  15. Telefonselger er ett av yrkene som finnes på min nokså usammenhengende CV, og jeg har blitt utsatt for en del “kreative avvisninger”. Synes det var gøy, jeg. Alltid imponerende å bli målbundet sånn helt spontant. Nå skal det sies at jeg har jobbet mot næringslivet, og der skal det litt mer til å bli overrasket. Ellers har den eminente tegneseriefiguren Pondus trolig norgesrekord i kreative svar til telefonselgere.

    Vel, ser man det! Vi har i grunnen en viss respekt for telefonselgerne, kanskje spesielt det som jobber mot privatmarkedet. De må nok ta imot mye dritt. Men du hadde tydeligvis den rette innstillingen.
    Pondus er bra, ja. :-)





  16. Jeg hadde en gang en pedagog som pleide å svare telefonen med “Hallo?” for så å si “Han er død” når de spurte etter ham i salgs øyemed. Det funket visst enda bedre. :-)

    Jøss, den var svært bra. Og hvilken sjokkeffekt det må ha vært! Vi føler oss i grunnen litt stolt over at det var en pedagog som var så rappkjeftet.. 😀





  17. Huff, det høres ut for at telefonsalg er mye mer utbredt hos dere enn hos oss. De eneste som ringer her er vel div. forsikringsfirma og en og annen anketør en sjelden gang. Takk og pris! Mange effektive svar å lese i kommentarrekka her da, så hvis farsotten sprer seg til Slovenia, skal jeg stikke innom her og friske opp gode råd! :)

    Hehehe..joda, det er nok mange som har kommet med kreative avvisninger i telefonselgersammenheng. Fenomenet finnes her ennå, selvfølgelig i tillegg til spørreundersøkelser, gallup, etc.. 😀





  18. avatar MT

    Hei på deg

    Håpar sola skin og varmen er god :)
    Eg tenkjer som så når nokon ringer og vil ha meg til å kjøpe noko,-Det kunna vore min son,datter eller nabo som var selgaren og eg ynskjer at dei skal bli behandla med respekt.
    Vise versa sjølvsagt,ynskjer at selgaren tek mit høflige nei takk på alvor,det gjer dei,-som regel :)

    Her skinner solen skikkelig intenst fra blå sommerhimmel for tiden, en himmel som forekommer oss så høy at vi nesten innbiller oss at vi kan skue helt til perleporten. :-)

    Ellers skal du ha takk for en tankevekkende kommentar. Telefonselgerne gjør faktisk bare jobben sin, og har, som du nevner, krav på respekt, som andre yrkesutøvere. :-)





Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *