Dag Eigil: Detaljstyring av pedagoger? Nei takk!

Som noen av dere der ute muligens har fått med dere, har overtegnede herremann sitt daglige virke i den pedagogiske bransjen.  Og etter en del års plasking i den pedagogiske andedam, mener vi å kunne uttale oss med en viss tygde og erfaring når det gjelder det pedagogiske hverdagsliv gleder og fortredeligheter.  Utdanningsdirektoratets latterlige forbud mot utestengning av elever som kommer for sent, eller forstyrrer undervisningen, vitner om en mentalitet som ikke er av denne verden, vedtatt og uttalt av mennesker som tydeligvis verken har sett innsiden av et klasserom, eller for den del, utsiden av en elev, på ganske så lang tid.  Eller så må hukommelsen være mistenkelig dårlig.

 

Nå kan vi heldigvis glede oss over lutter snille og hyggelige elever og fagskolestudenter, men i en omskiftelig verden kan det jo skje så mangt.  Og la oss bare si det slik: Dersom vi mot formodning, og etter advarsler, fortsatt skulle befinne oss i en uholdbar og uverdig undervisningssituasjon, med bråk og forstyrrelser, så ville vi ikke nølt med å kommandere bråkmakerne ut på gangen.  Eller i verste fall, avslutte undervisningen.  At det på denne måten bedrevitende mennesker, som med ekspertmine skal detaljstyre skolehverdagen, på trygg avstand fra alt som heter elever, forekommer oss provoserende inntil det uhørte. 

 

Ved Gausdal videregående ville man gjerne gjøre som en del andre skoler: Elever som kom for sent, slapp ikke inn i undervisningen. Elevrådet klaget til sentrale myndigheter, og Utdanningsdirektoratet ga dem rett: En lærer har ikke rett til å utestenge en elev for en slik forseelse. Det er for strengt. Kun rektor kan gjøre det. Forsentkomming er nå en ting, det kan være plausible grunner til at disiplene innfinner seg for sent til den pedagogiske høytidsstund.  Men det kan jo bli irriterende mye av det.  Bråk og forstyrrelser er noe annet.

 

Leder av Elevorganisasjonen, Håvard Vederhus, driver interessekamp omtrent som det var en lønnskamp. Han stiller maksimalkrav, og tar ikke noe ansvar for skolen som helhet. Det er ikke lenge siden han var mot kameraovervåking på skolen, da det var en krenkelse av personvernet. Nå er han mot at lærere kan utestenge, fordi lærer da ”er aktor og dommer i samme person”.  For øvrig en helt utrolig sammenlikning. 

 

De fleste vet at lærernes og skolens autoritet er utsatt. Når direktoratet fratar læreren en så enkel forføyning som utestengelse, for eksempel ved å sende elever på gangen eller på biblioteket, så sier det to ting: Myndighetene bryr seg overhodet ikke om lærerens situasjon, man er ideologisk forstokket og befinner seg på en annen planet.

 

Det er mange grunner til at situasjonen i skolen er som den er. Men vi stadig vekk at sentrale myndigheter nekter å ta virkeligheten inn over seg.  Eller kommer undervisningsminister Solhjell til å rykke ut med brannslukking her?

 

 
 
 
 
avatar

About Dag Eigil

Kjekk og grei herremann i sin beste middelalder. En tvers igjennom snill og hyggelig fyr som ofte klapper så vel katten som fruen kjærlig på pelsen. En person med moral og personlig integritet på høyde med det beste i utlandet. Hyggelig, omgjengelig og lett å holde ren. Humorist, blogger og hobbyskribent. En venn av ordet i beste forstand
1 , , , ,

15 comments


  1. Det er bare tragisk.

    De beste lærerne er dem som faktisk tør å være litt bestemte. Lærere som ikke bryr seg om elevene er der eller ikke (norsklæreren min er sånn.. det er forresten derfor jeg er hjemme nå, jeg får ikke fravær uansett)er noe av det værste jeg vet, hvertfall når jeg ikke har selvkontroll nok til å ta ansvar for å lære noe selv…





  2. avatar Uinlogga Nunz

    Piskadausen glad jeg ikke er lærer i dagens skoler. Tror jeg hadde klikket totalt, hehe..

    Ja, det kan nok være tøft og hektisk av og til. Selv er vi glad til at vi ikke jobber i grunnskolen, men på en kombinert fagskole og videregående skole, med stort sett kjekke disipler… :-)





  3. # Esarmika

    Vi har vel også et inntrykk av at lærere som er litt bestemte, og lærere som kan sitt fag og er trygge på det, faktisk oppfattes positivt av disiplene. Videre liker de faktisk gjerne at læreren kan forelese av og til, og ikke bare dille med prosjekter, etc.. :-)





  4. Siden jeg har jobbet i en myndighetsstyrt monopolbedrift selv i mange år, kan jeg bekrefte at dette ikke bare gjelder de pedagogiske høyborger. Alle steder der langtvekkpolitikere/embetsmenn skal detaljstyre, blir det ikke godt for noen!

    Myndighetsstyrt monopolbedrift, ja. Joda, mye av frustrasjonen relatert til detaljstyring kan nok finnes igjen i virksomheter/etater ut over skoleverket, det har vi ingen problemer med å forstå. NAV, for eksempel…. :-)





  5. Den samme konfirmanten vil altså straffe facebook bruk i samme slengen, men bare hvis det er snakk om “for mye” bruk. Hvis man lurer på hvilke standarder man skal gå etter for å avgjøre hva som er “for mye” så har han svaret klar, – det er den enkelte lærers skjønn som tar den saken.

    Når det gjelder adferd som forstyrrer undervisningen så snakker vi selvfølgelig om alt fra ubetydeligheter til sabotasje, og elevene har en soleklar rett til å påklage det de mener er utilbørlig maktbruk og straff fra lærerens side, like mye som læreren kan gjøre alt fra å be om ro til å ringe politiet.

    Det er en grei balansering av rettigheter i klasserommet, etter mitt skjønn, – men vi må vel skille mellom utvisning fra _timen_ og utvisning fra _undervisningen_ i sin helehet (“gå og lær deg matte en annen plass !”). Det mener jeg er en avgjørelse som en lærer ikke kan ta alene.

    Hehehe…”konfirmanten”…not bad! Facebook er nå en sak, men hva med msn? Twitter? Vanlig, sløv surfing? Whatever? 😀

    Helt klart at både elever og lærere skal oppføre seg som folk, og mobbing fra lærernes eller skolens side er uakseptabelt. Dessuten skal det i dag særdeles mye til for å få utvist en elev fra skolen. Når det ikke en gang skal være lovlig å hive en elev på gangen en gang, begynner det liksom å gå litt for langt. :-(





  6. Det er en håpløs detaljstyring på gang, som vitner om manglende respekt for de som jobber i skolen.

    Helt klart en manglende respekt for de som faktisk går og tråkker oppi dette her til vanlig, og som faktisk vet hva det dreier seg om. :-)





  7. Hjelpes, sier jeg bare…





  8. Akk ja, sann… Ka skal en si? Personlig mistenker jeg det aktuelle elevrådet får å ha sparket saken videre i systemet, av en av to mulige grunner:
    Enten bare på tøys/kødd/moro/fleip, eller som en prøve på hvor langt det faktisk er mulig å gå…
    Av alle vi (og da mener jeg alle – alle har jo vært elever!) tror jeg flesteparten liker en viss grad av ro i klasserommet – iallefall når en er blitt litt mer enn 10 år gammel… Skolen er jo full av drittunger med udiagnostiserte ADHD-symptomer (jaaa, jeg HAR jobbet i skolen, men ikke med undervisning, tro det eller ei), så kanskje noen kunne trenge noen forholdsregler å forholde seg litt til? Jeg håper egentlig Solhjell rykker ut i sakens anledning – men det er vel kanskje å ha FOR store forhåpninger i sakens anledning…?

    Skal ikke se vekk ifra at dette har begynt som en slik “lek” fra elevrådets side, bare for å se hvor langt de kan tøye strikken. Og så får de selvfølgelig medhold, mens de som faktisk jobber i skolen, knapt skal ha et eneste forføyningsmiddel i behold.

    Takker ellers for fin og fyldig kommentar! :-)





  9. Kunne ikke vært mer enig.
    Lenestols-pedagoger, kaller vi sånne som dette her.
    Og Pampers-elver.. Vant til å sitte mykt!
    De fleste elver er søte, koselig, yndige vesener! Skjønningene mine.. (Savner dem).
    Men noen skal det være lov å sende på gangen.

    Man får da reaksjoner på det en sier og gjør som voksen også – hvorfor ikke luke bort de verste faktene først som sist?
    Bra innlegg, Dag Eigil.
    K:)

    Det later til at vi får et system der elevene har alle rettighetene på sin side, mens lærerne sitter igjen uten sanksjonsmidler i det hele tatt. Helt utrolig, og virkelighetsfjernt fra skrivebordpedagogenes side. :-(





  10. ..la meg bare tilføye at hvis læreren nekter en elev adgang til timen siden eleven er noen minutter for sen så blir det litt raspande gale for meg hvis dette gjøres i pedagogisk øyemed; “nå skal jeg lære den lømmelen å komme tidsnok”. Det er jo (fremdeles) et punkt på vitnemålet som heter ordenskarakter.

    Ja, det får da være måte på stivbeinhet og pedagogisk hverdagsgrettenhet. Forsentkommingen kan ha mange årsaker, alt fra busser og tog som er sene eller ikke kommer, til rene forglemmelser. Og de fleste pedagoger som har de sosiale antenner så noenlunde intakt, skjønner dette, og lager ikke noe nummer ut av det. Men bråk og sjau er en annen sak. :-)





  11. Jeg husker at da jeg var liten var det faktisk en stor skam å komme på gangen. I disse tider har læreren knapt med sanksjonsmidler i møte med uro og bråkete elever. Er det bråk skydes det lærerens manglende kompetanse og pedagogiske evner, er vel holdningen? Om du har hovedfag i norsk hjelper det ingen ting i møte med enkelte klasser. Det eneste som kan hjelpe i visse tilfeller er enten flere pedagoger i klasserommet eller at enkelte elver tas med ut. Slik er det dessverre i enhetsskolen.
    Nei de som bestemmer noe som helst som har med skole å gjøre skulle vært tvunget til et års vikariat i skolen før de åpnet munnen…..i beste/værste fall er å komme på gangen eller snike deg ut selv….bare tøft i noen elevers øyne. Ikke det at jeg ikke ønsker disse elevene et håp, men alle er ikke skap til vår 12 årige A4 skole og det ser ut som folk flest untatt de som bestemmer forstår det?

    Vel, av og til kan man jo lure på om det er påbudt med hjernevask og påmontering av skylapper idet man trer inn i gruppen av de som bestemmer. Men det er vel gjerne slik at dess lenger man fjerner seg fra hverdagsvirkeligheten, dess lettere glemmer man. Vi er i så måte helt for en sånn tvangsvikar-ordning… 😀





  12. Her er det bare å sende stjerner:)

    Vi takker og bukker… :-)





  13. Lærerne har ikke lov å kaste elever ut av timen. Men elever har da heller ikke lov å bråke og forstyrre andre. Så da går det vel opp i opp.

    Jeg havnet selv på gangen noen ganger da jeg gikk på skolen. Hadde jeg ikke gjort det hadde jeg neppe havnet på universitetet etter hvert. For hadde lærerne latt oss bråke videre så hadde vi garantert gjort det. Og ikke lært særlig mye.

    Hva hadde jeg gjort dersom noen satt og bråkte på for eksempel et prosjektmøte da jeg var leder? jeg hadde slevfølgelig bedt dem ta seg sammen. Og helt sikkert pakke seg ut dersom de ikke etterkom ønsket. Det er å gjøre elevene en bjørnetjeneste å ikke kreve litt disiplin. Og jeg antar at rektorene har noe annet å gjøre enn å gå rundt i klasserommene og hvie ut elver?

    Rektor burde kanskje ha annet å bestille enn å gå rundt og hive ut elever som bråker. Og det bør da ellers være grenser for hva lærere skal finne seg i. Hvis det er en uholdbar situasjon i klassserommet til stadighet, med bråk og forstyrrelser, er det uhørt at læreren ikke en gang har lov til å kaste bråkmakerne på gangen en gang, men altså skal være tvunget til å gjennomføre undervisningen uten noen som helst form for sanksjonsmidler. :-(





  14. avatar KaffeJaffa

    Jeg snakket for noen måneder siden med en ung lærer fra Australia. De har ingen respekt hos elevene, ingen makt. De sliter, foreldrene kunne ikke brydd seg mindre, og elevenes utdanning lider. Det er trist. Samhandlingen i klasserommet er viktig. Læreren skal ikke skremme, men likevel være sjefen i rommet. Etter min erfaring har gode lærere også et visst tak på elevene…og straff har da sjelden vært nødvendig. Men det er jo fint å ha muligheten, eller hva?

    Ble litt overrasket over det der. Vi trodde da ellers at skolesystemet “down under” var så oppskrytt bra. Men så feil kan man altså ta. Men det fins vel gode og dårlige skoler der, også. Ellers var en kollega som jobber i grunnskolen på ekskursjon til New Zealand i fjor. Og kom hjem med svært positive inntrykk.

    En flink lærer som er trygg i sine fag, og ellers utrstråler naturlig autoritet, trenger ikke å kjefte så mye, eller hive folk på gangen. Men ja, det kan være greit at lærerne i alle fall har noen sanksjonsmidler. I verste fall får man gå ut selv. :-)





  15. Hvorfor tror du vi sluttet på dagen da vi kunne ta ut AFP?

    Eh…vel…kan det hende at man følte hvilken vei det bar i skoleverket, hva gjelder arbeidstidsordninger og ikke minst, arbeidsforholldene…? Joda, det har vi i så fall stor forståelse for. Men ved vår skole har vi faktisk opplevd å se lærere holde ut til de ble 70! :-)





Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *