Dag Eigil: Enkelte pedagoger har et rart forhold til penger!

Vi er forbauset i dag, forbauset grensende til det sjokkerte.  Men det er ikke til å komme forbi:  Enkelte pedagoger har i sannhet et rart forhold til penger!  Grunnen til denne vår spesielle sinnstilstand?  Joda, det har sin bakgrunn i følgende:

Her i dag kom vi, stille og fredelig, inn i klasse XXXX, og innledet vår pedagogiske høytidsstund på vanlig vis.  Men etter noen minutters forelesning, ble vi plutselig var en liten blå lapp som var oppslått på klasserommets korktavle, en lapp med brente kanter, og tallet 20 påtrykt.  Da papirlappen hadde en foruroligende, men dog velkjent blåfarge, styrte vi våre skritt nærmere fenomenet, til elevenes fliring og latter.  Og ganske så riktig, det var de sørgelige rester etter en neste oppbrent 200-kronersseddel som hang der i all sin stakkarslighet.  Vi kastet et blikk ut mot salen, og disiplene var mer enn villige til å forklare det hele.  I sannhet en heftig historie, så vi må be dere om å stålsette dere før dere leser videre.

En lærerkollega, en hyggelig og utadvendt bergenser, hadde for noen dager siden kommet inn til nevnte klasse, for å undervise i økonomi og ledelse.  Underveis i timen hadde elevene begynt å miste litt av interessen, som var et eller annet med økonomi og etikk.  Dermed hadde læreren dratt opp ikke mindre enn to 200-lapper, fisket fram en lighter, og satt fyr på sedlene.  En etter en ble pengene fortært av flammene for elevenes måpende blikk, så nær som en liten bit, som ble hengt opp på korktavlen.  Og så gikk han videre med å spørre om det var uetisk å brenne pengene, framfor i stedet for eksempel å gi dem til et godt formål!  Og for ham gjorde det ikke noe, for han hadde penger nok.  Senere gjentok han suksessen i en annen klasse, da med kun en 200-lapp. 

Merkelig forhold til penger?  Unektelig.  Men han maktet da i det minste å fange interessen!

 
 
 
 
avatar

About Dag Eigil

Kjekk og grei herremann i sin beste middelalder. En tvers igjennom snill og hyggelig fyr som ofte klapper så vel katten som fruen kjærlig på pelsen. En person med moral og personlig integritet på høyde med det beste i utlandet. Hyggelig, omgjengelig og lett å holde ren. Humorist, blogger og hobbyskribent. En venn av ordet i beste forstand
disiplene, interessen, lighter, økonomi, pedagoger, penger

66 comments


  1. Jeg ville vel tro at han oppnådde hva han strebet etter: Å fange elevenes oppmerksomhet?

    Og alt han i ettertid behøvde å gjøre, var jo bare å peke på restene av sitt eksperiment og stille et spørsmål som hadde med økonomi å gjøre.





  2. Å fange interessen..og ikke minst å holde den..kan være en utfordring..
    Interessant metode..jeg slipper heldigvis å ty til sånne virkemiddel med mine søte små:)





  3. avatar MT

    Skikkeleg bra poeng av den nevnte lærar!!!

    Økonomi og etikk,-superviktig.
    Dette vil desse elevane alltid hugse.

    Poenget vil heilt sikkert modnast i den enkelte og kan utgjere ein forskjell seinare,-om dei vert sitjande med forvaltnings-ansvar.

    God adventshelg for deg og di.





  4. Æ tror han hadde fanga min oppmerksomhet iallefall. Men æ hadde trodde at det var sånn anna merkelig forhold pedagoga har til penga enn det der.





  5. Har virkelig lærere så innmari mye penger at de kan SVI AV bokstavelig talt 600 spenn sånn på en dag, bare på… et eksempel????

    Tror jeg har gifta meg feil…





  6. oi.. er dette noe han kan få skattelette for??





  7. 600 kr er nå en drøy pris å betale for oppmerksomhet. Jeg tror jeg hadde kopiert opp noen, for elevene rekker ikke sjekke om de er ekte før de er svidd vekk likevel:)





  8. Det er mye enkelte kan gjøre for å få oppmerksomhet noe han vel også fikk .Du får ha en fin kveld 😉





  9. Genialt og tragisk…..Genialt fordi han våger. Tragisk fordi han må ty til sånne midler for å fange interessen til elevene. Hadde vært interessant å oppsummert hvor mange millioner lærerne spytter inn i norsk skole fra egen lommebok hvert år…





  10. Josefine_45, godt spørsmål. Det er ikke lite lærerne tar av egen lomme i løpet av et skoleår. Men pengebrenning var nytt for meg.





  11. Sikker på at sedlene var ekte da?





  12. Heia Dag Eigil :)

    Du verden…han fikk iallefall oppmerksomheten deres…
    Dette kan jo slaa begge veier da…enten har han naa faatt deres hele og fulle oppmerksomhet, eller de vil fortsette som foer for og prove aa provosere fram enda en slik reaksjon…

    Ha en flott helg :)





  13. Hmmm, av alle tingene jeg håper at bråkene mine skal lære på skolen var vel ikke akkurat å svi av penger en av dem….





  14. avatar Dag Eigil

    Han oppnådde nok det han ønsket, ja. Og inntrykk gjorde han. Men det var kanskje en smule eksentrisk gjort, kanskje… :-)





  15. avatar Dag Eigil

    Joda, det kan være en skikkelig utfordring for enhver pedagog, det er sant nok! Men dette var spesielt, selv for fagskoleelever… :-)





  16. avatar Dag Eigil

    Joda, vi tror nok at elevene garantert vil huske det der pengebrennestuntet gjennom resten av livet. Vet ikke om vi selv hadde vært såpass tøff at vi hadde turt å gjøre noe slikt.

    Og ha en fortsatt fornydelig helg! :-)





  17. avatar Dag Eigil

    Tja, noen pedagoger har penger til å brenne, andre ikke. Ser det i alle fall ut til… :-))





  18. avatar Dag Eigil

    De fleste pedagoger, herunder overtegnede gentleman, har nok ikke akkurat det der forholdet til penger, nei…men noen lærere har tydeligvis mer penger enn andre. Eller så er de spesielt ihuga. Eller….hmmmm.. :-)





  19. Hvis pengene brenner i lommene hans…. så kan jeg godt ta vare på dem for ham.

    Jeg er nemlig av den typen pedagog som ikke føler at pengene brenner hverken i lommene eller mellom hendene på meg 😉





  20. avatar Dag Eigil

    Hehehe…vi tror i grunnen ikke det heller, selv om det var en interessant ide. Og pengebrenning er vel faktisk forbudt! :-)





  21. Jeg synes det var en helt håpløst måte å undervise på !





  22. avatar Dag Eigil

    Så ubetinget en smule drøy pris for noen minutters merksemd, ja. Men det er jo en viss mulighet for at elevene husker det for resten av livet.

    Hmmm. Kanskje han rett og slett hadde fargekopiert 200-lappene, ja. Interessant vinkling, det der.. :-)





  23. avatar Dag Eigil

    Han fikk nok absolutt oppmerksomhet, ja. Og elevene vil huske det lenge. Men det var kanskje litt spesielt tross alt.
    Ha en fortsatt vidunderlig helg!





  24. avatar Dag Eigil

    Det var absolutt et virkemiddel som fungerte der og da, kan man si. Og lærerne spanderer absolutt både mye tid og penger i forbindelse med jobben sin. Men kanskje ikke akkurat på denne måten.. :-))





  25. avatar Dag Eigil

    Lærerne gjør nok mye for egen regning i forbindelse med jobben, ja. Ingen tvil om det. Men pengebrenning i klasserommet…var vel nytt for oss, også. Kan man si. :-)





  26. Hei, din premiepedagog!

    Lenge siden sist. Er ikke så aktiv om dagen, bare innom for å ønske en god, pedagogisk lørdagsaften.

    Oro jaska beana!





  27. avatar Dag Eigil

    Joda, vi har også tenkt litt i de baner. Kanskje han har brukt fargekopieringsmaskinen. Men pengekopiering er jo forbudt, da… :-)





  28. avatar Dag Eigil

    Joda, elevene vil nok garantert huske dette i mange år framover. Og kanskje de vil prøve å få ham til å gjenta stuntet, også. Men kjenner vi rett til vår kollega, og hans væremåte, så tror vi kanskje ikke det, heller…! Ha en herlig helg fortsatt! :-)





  29. avatar Dag Eigil

    Vi takker for hyggelig hilsen! Vi har vel hatt noen rimelig stressede dager selv også i det siste, dager preget av jækla mye rettearbeid og stress, men de går over. Ha en fortsatt herlig helg! :-)





  30. avatar Dag Eigil

    Hehehe…enkelte vil nok synes det, ja. Tror ikke at vi hadde villet gjort noe slikt, kan man si…! :-)





  31. avatar Dag Eigil

    Hmmmm…nei, kanskje ikke akkurat den beste ideen å lære bort. Spesielt, kanskje. Men de aktuelle elevene fikk nok i det minste en opplevelse de sent vil glemme! :-)





  32. avatar Dag Eigil

    Vi har forståelse for det der synspunktet. Heller ikke vi føler spesiell trang til å sette fyr på pengene vi surt tjener, og vi her heller ikke typen som går bananas i butikkene. Annet enn når det er noe helt spesielt vi har lyst på, da. Som for eksempel den lille mini-pc’en som vi sitter og blogger på akkurat nå. Kjekk liten sak! :-)





  33. Gjør lærere lignende stunt når faget er “forplantningslære”?





  34. Må få fortelle om en lignende historie fra uendelig lenge siden.

    Tyngdekraften.

    Tyngdekraften er en kraft som trekker gjennstander ned mot jordens sentrum.
    (Gjeeesssp)
    Som et epple foreksempel….
    (Gjjeesssppp)

    når det faler fra grenen og…..
    (Gjeeeeeeeeeeeeeeesp.)

    Her må noe gjøres tenkte læreren (fra Bergen selvfølgelig).

    Tok tak i en ledig pult og dro den med mye bråk over gulvet til fremfor kateteret.
    Lenger bak var det også en tom pult som fikk samme behandlinge. Alt uten en lyd fra læreren.
    Vi satt som fjertret og lurte på hva i alle dager han drev på med. Skulle han legge oss over pultene og gi oss pryl eller hva.
    Og sannelig der gikk han og hentet den største linjalen. Bred og over en meter lang.

    Se nå her sier han og la linjalen mellom pultene. Nå holdes linjalen oppe av pultene.
    Men se nå hva som skjer:-Tok tak i ene pulten og med mye bulder og brå, trakk han pulten vekk og den svære linjalen deiset i gulvet med tilsvarende støy.

    Døren gikk forsiktig opp på gløtt og to forskremte lærerhoder tittet inn, redd for å få en stol eller noe i hodet.
    De måtte tro at det var full krig her inne.

    Men læreren vår kunne berolige dem med at det var bare tyngdekraften som var ute og gikk.
    Våken ble vi, men skulle ha vært en flue på vegge der inne i lærerværelse etterpå.

    Det er nå 40 år siden og kommer aldri til å glemme det.





  35. Det gikk tydligvis bra i de siste lønnsfohandlingene 😉





  36. Tøft gjort! Minner meg om en historie fra en nyttårsaften, en herremann jeg kjenner godt var i selskap, og klokken tolv var selvfølgelig alle ute for å se fyrverkeri. Denne herremannen har ikke all verdens sans for å sende penger opp i luften, og hadde følgelig ikke kjøpt en eneste rakett. Noen nevnte vel at det var billigere å se andres raketter enn å bidra selv, hvorpå min venn drar opp en hundrelapp, tenner på, lar den brenne opp, og gjør det klart for alle at nå har han også bidratt med å la penger gå opp i røyk. Noe jeg tror resten av selskapet husker lenge.





  37. Du verden!

    Si meg, hvordan innleder du

    din pedagogiske høytidsstund? 😉





  38. Shit! Det kaller jeg effektiv pedagogikk! Men what the hell, har du råd til det så kjør på, mener jeg. Selv hadde jeg kanskje nøyd meg med en seddel. 😉





  39. Hmmm, dyrt å fange interessen til disse studentene. Hvor lenge tar det før kontoen er tom, eller interessen borte?

    Stille hos deg også for tiden. Alt i orden? Selv har jeg bare vært på kurs.





  40. Godeste herr Dag Eigil!

    Med tanke på tidligere aktivitet inne på bloggen må jeg si det drøyer med innlegg for tiden. Kan det skrekkeligste ha inntruffet? At du som oss andre har utviklet et liv i RL? Jeg tør nesten ikke tenke tanken.





  41. Hehe, det var nok mange som kunne tenkt seg de sedlene til kontantkortkjøp tenker jeg….;D





  42. Min erfaring er helt klart at det går med noen hundre lapper i løpet av skoleåret for å legge til rette for den undervisningen en ønsker å drive. Nå har jeg da aldri satt fyr på penger, men små innkjøp her og der blir det også litt av.





  43. Det gikk en frysning nedover ryggen på flere da de oppdaget at Dag Eigil ikke hadde blogget i det seneste…

    Juleting og tang på dere!

    :-)





  44. Skjønner ikke at noen synes det var helt håpløst, det kommer de til å huske! Tror ingen av elevene forventer “mer” pengebruk av læreren, men han gjorde det han måtte gjøre for å få mange trøtte eleve obs på et viktig etisk spørsmål.

    600 kr i et helt år. Det kan bety en bytur eller to. Kanskje han valgte å inspirere ungdommer i steden. Flott gjort!





  45. avatar Aase

    Dag Eigil!! Hvor har det blitt av deg?





  46. De ble bevisstgjort, noe som ofte mangler i det vi foretar oss i dag, kanskje spesielt blant mange unge. Jeg synes det var en fanatstisk oppvekker :)





  47. avatar Dag Eigil

    Vi er tilbake! Nytt og forklarende innlegg ute nuhhh! :-)





  48. avatar Dag Eigil

    Hehehe…kunne jo vært en tanke! Men en slik undervisningstime ville kanskje avstedkommet enda sterkere reaksjoner enn denne pengebrenningen… :-))





  49. avatar Dag Eigil

    Det var nok absolutt en skikkelig vekker for de muligens ellers litt sløve elevene, ja. Noe de kommer til å huske lenge! Ha en fortsatt fin aften! :-)





  50. avatar Dag Eigil

    Tihihi…fantastisk tyngdekraft-eksperiment. Helt sikkert noe flere enn du som husker det. Festlig pedagog-minne fra den gang da. :-)





  51. avatar Dag Eigil

    Våre egne høytidsstunder innen pedagogikken koster nok kanskje ikke fullt så mye i cash, men vel….det har faktisk hendt at også vi har avstedkommet noen festligheter før forelesningene. En gang tok vi et stev i en klasse. Elevene lo godt. Akkurat da kom rektor inn. Dette må nok bli et innlegg… :-)





  52. avatar Dag Eigil

    Det var absolutt tøft gjort, tøffere enn det vi selv eller andre kolleger ville funnet på. Og absolutt noe elevene vil huske!





  53. Man får ikke gjort noe med penger. Det er kun et byttemiddel. Men jeg ser for meg alle søtsakene som passerte i revy for elevene.





  54. Å KJÆRE tid.. JEG hadde sårt trengt de der 3 200lappene;)





  55. avatar Dag Eigil

    Ja, vi kunne heller ikke tenkt oss å bruke penger på denne måten, bare for å oppnå et pedagogisk poeng. Men kanskje han hadde laget seg noen kopierte sedler…? Tanken har streifet oss. :-)





  56. avatar Dag Eigil

    Hehehe…dersom læreren ikke hadde flust med penger fra før, da. Han har ikke alltid jobbet som lærer, for å si det slik… :-)





  57. avatar Dag Eigil

    Bevares, det var jo en minneverdig handling fra herremannens side, for å si det slik. Og kanske likevel billigere enn å bruke atskillige flere hundrelapper på fyrverkeriutsalget, kanskje…? :-)





  58. avatar Dag Eigil

    Hehehe…ikke flere enn en, vi heller. Dersom vi skulle dristet oss til å forsøke på noe slikt, da. Og kanskje bare en 50-lapp… :-)





  59. avatar Dag Eigil

    Vi har hatt en særdeles heftig periode på jobben, med retting og sensurering til leggetid, og det i over et par uker nå. Til svigermor i helgen, medbringende rettebunker, selvfølgelig. Heeelt forj…, men slik er nå gjerne denne tiden på året for oss pedagoger. Håper ellers at du har hatt et utbytterikt kurs. :-)





  60. avatar Dag Eigil

    En viss form for liv i the real world har vi da alltid hatt. Men denne formen for jobbmessig eksistens, med undervisning, retting og soving, dag etter dag, er temmelig trettende, for å si det slik. Men det tar vel slutt en gang sånn ved juletider… akk ja. :-)





  61. avatar Dag Eigil

    Ja, du sier noe. Eller i alle fall til øl…hehe.. :-)





  62. avatar Dag Eigil

    Joda, det er nok mange pedagoger som bruker av egne midler for å få til noe spesielt for elevene. Men vi må medgi at dette nok er første gangen vi har hørt om at læreren har brent penger i klasserommet…! :-)





  63. avatar Dag Eigil

    Vi lever fortsatt, og øyner en vei ut fra vårt nåværende rette- og sensureringshelvete en gang sånn ved juletider. Skjønt det blir nok litt retting da, også. Men vi er tilbake her ppå bloggen, og det føles egentlig ganske bra. Ha en herlig førjulstid på alle vis! :-)





  64. avatar Dag Eigil

    Et byttemiddel, ja. Men man kan da bytte til seg litt hyggelige ting med penger, også. Så hvorfor brenne dem? Og elevene tenkte nok sitt… :-)





  65. Dyrkjøpt lærdom?





  66. avatar Dag Eigil

    Hehehe…noe slikt, ja. Kanskje verst for elevene..:-)





Leave a Reply