Dag Eigil: Noen ord om NAV og skolen og sånt

NAV er en stor og viktig etat med mange hardarbeidende ansatte, som for tiden blir utsatt for kontinuerlig, og for det meste, negativ kritikk fra enkeltpersoner som har hatt negative opplevelser i forbindelse med kontakt med NAV. Disse problemene er selvsagt helt reelle for de det gjelder. Det dreier seg om mennesker i vanskelige situasjoner, mennesker som i mer eller mindre desperat situasjon trenger hjelp.  Men de ansatte i NAV har en stresset arbeidssituasjon, og de er også under mer eller mindre kontinuerlig omorganisering. Vi har også tro på at de fleste NAV-ansatte er hardarbeidende og velutdannede mennesker med yrkesstolthet, som faktisk strekker seg så langt fellen rekker og kanskje enda noen meter til for å gjøre en skikkelig jobb. Og det er altfor lite positiv omtale om NAV. Vi er ikke uten forståelse for at de NAV-ansatte føler dette som belastende.  Selv arbeider vi i en annen, til tider utskjelt samfunnsintitusjon, nemlig skoleverket. her er det også mye av det samme. Stadige omorganiseringer og reformer, sammenslåing og nedlegging av skoler, mer krav om tilstedeværelse, synlighet og dokumentasjon, mer byråkrati.  Og alle har gått på skolen, eller har unger på skolen, og alle er meningsberettiget. Alle har hatt opplevelser med den der dårlige læreren som ikke kan lære fra seg, eller som ikke ser elever med problemer, eller som er arrogant og uforstående, og blablablabla. Dessuten har lærerne selvsagt altfor lang ferie. Så da, så. Den positive omtalen av skolen og de som jobber der er stort sett fraværende i samfunnsdebatten.  Hva med å tverrvende, og heller komme med noen positive innspill om både NAV, skoleverket og for den del, andre deler av offentlig og privat virksomhet?  Men det er vel så at positive nyheter er dårlige nyheter.  Som ikke selger, og ikke bidrar til økte opplagstall. 

Kanskje både de NAV-ansatte og lærerne heller burde satse på en annen strategi?  Hva med å lage masse skikkelig bråk?  Klage over dårlig personalpolitikk og elendig ledelse så det holder, og selv hive seg inn i hylekoret ved virkelig å skape ytterligere samarbeidsproblemer?  Sørge for at bortimot alle saker får negativt utfall, og dertil krangle offentlig med sine kolleger?  Og i skoleverket kunne vi jo sørge for at knapt en elev får noen bedre karakter enn 2,  helst stryk-karakter?  Gi blaffen i det meste, virkelig sørge for å gi det der stereotype bildet av Den Udugelige Læreren et ansikt, for ikke å si noen tusen ansikter?  Hvem vet, kanskje vi ville fått noen millioner i sluttpakker eller gylne fallskjermer, både i NAV og i skolen? I think not!

 
 
 
 
avatar

About Dag Eigil

Kjekk og grei herremann i sin beste middelalder. En tvers igjennom snill og hyggelig fyr som ofte klapper så vel katten som fruen kjærlig på pelsen. En person med moral og personlig integritet på høyde med det beste i utlandet. Hyggelig, omgjengelig og lett å holde ren. Humorist, blogger og hobbyskribent. En venn av ordet i beste forstand
ansatte, enkeltpersoner, kritikk, nav, negativ, skoleverket

46 comments


  1. Fint at debatten løftes inn i flere fora!





  2. avatar Dag Eigil

    Yess, and here we go! Har redigert innlegget litt, også! :-)





  3. Det finnes alltid noen som må klage sånn er det med alt ,og det vil det bestandig være dessverre 😉





  4. avatar Dag Eigil

    Det er dessverre slik, ja. Men det er jo rart at de så sjelden kommer fram med noe positivt, da.





  5. Jeg synes dere i tillegg burde komme slengendes ved lunchtider og skylde på sene middager med kollegaer og at man hadde så innmari skallebank at man ikke turde kjøre bil tidligere på morgenen.

    …og i tillegg bruke resten av skoledagen på å høre rolig musikk sammen med klassen for at kroppen skal komme i harmoni med seg selv 😛





  6. Mange viktige poeng her Dag Eigil. Sluttpakke er det forresten flere som kunne tenke seg, men vi har ikke engang fått tilbudet. Kanskje egentlig en bra ting, eller?

    Ellers så har vi møtt mange fine lærere, som gjør en god jobb. Og jeg har til og med sagt det til de. Nav har jeg ikke så mange erfaringer med, heldigvis. Men at det er mange der som sliter med motivasjon etter masse dårlig mediaomtale, se det tviler jeg ikke på. Det er jo mennesker det også.

    Og som i alle yrker, det er noen som helt klart er på feil plass, og heldigvis noen som er på rett plass :-)

    Ønsker deg en fin kveld videre, og så skal jeg krysse fingrene for at du får en fin og givende start i morgen.





  7. avatar Dag Eigil

    Det høres ut som et fornuftig opplegg. Det er riktignok planleggingsdager denne uken, men opplegget kan likevel fungere. Og så kan vi begynne å krangle litt etter hvert som dagen skrider fram. Og full pakke når elevene kommer i neste uke. Selvfølgelig! :-))





  8. avatar Dag Eigil

    Det er helt klart at det finnes de som er havnet på feil hylle, både i NAV og i skolen, og sikkert også mange andre arbeidsplasser. Sluttpakker i millionklassen kan vi nok bare glemme, vi som ikke har kommet opp i gullbukse-divisjonen. Ellers blir det nok greit å komme i gang. Takker ellers for hyggelig hilsen. :-)





  9. Du blander to saksområder som er vidt forskjellige av natur.

    For meg fremstår NAV som et problem og løsningen på et problem.

    Som arbeidssøker er det best å bare jobbe. Stakkars dem som ikke er i stand til å jobbe etter eget ønske. Mange blir tredd gjennom papirmølla og må kjempe mot NAV for sine rettigheter. Jeg har sikkert tapt mange titusener av kroner på NAVs og statens støtteordninger for studenter etter endt studie. I Sverige og Danmark trenger ikke en student tenke på den økonomiske situasjonen etter endt studier. Nei, her i Norge er man plent nødt å jobbe straks man er ferdig med studiene. Så er det dette med at nyutdannede blir systematisk får vendt tommelen ned fordi man ikke har arbeidserfaring. Da må man takke til noe som ikke er utviklende. En deltidsjobb under studiene kan likevel være nøkkelen til fast jobb. Uansett føler jeg heller at staten utnytter meg. Jeg har aldri hatt bruk for noe annet enn førerkort etter 1. klasse på videregående skole til nå.

    Skolen i Norge er dårlig fordi statusen til lærerne har forfalt og at folk som meg ikke overhodet kan tenke meg å jobbe som lærer. Jeg sitter her og skriver informative blogginnlegg i stedet.





  10. Rettelse: For meg fremstår NAV som et problem og ikke løsningen på et eller flere problem.





  11. avatar Dag Eigil

    Der falt ting litt på plass, ja. Bra. :-)





  12. Takk for fyldig og god kommentar. Vel, det er mulig at vi her blander sammen saker og ting, herunder NAV som sådan, og de NAV-ansatte. For eksempel. Men det er nå en gang så at det der de NAV-ansatte som må møte klientene, og prøve å hjelpe dem. At det er arrogante, ignorante og direkte uegnede personer som er ansatt der, som ikke er i stand til å behandle mennesker med respekt og yte dem den service de kan forvente, er helt klart. En annen sak er jo opprettelsen av NAV, Den Store Sammenslåingen, fra myndighetenes side. Den kan man også mene mye om.

    Det er et faktum at man i våre naboland har helt andre og bedre opplegg når det gjelder studiefinansiering og støtteordninger etter endt studium. Helt klart. Men dette er myndighetenes ansvar. Likevel er det NAV, ved de ansatte der, som må møte folk som for eksempel deg, og gjøre det som kan gjøres innenfor rammene av systemet.

    Ellers setter vi pris på synspunkter om skoleverket. Men nå skal jo skolen bli så mye bedre. Kanskje du stiller som lærer snart?





  13. #7

    Jeg burde skrive et eget innlegg.

    Det er kun på videregående at jeg kan være lærer i så fall. Og problemet ligger egentlig hos skolebarna i grunnskolen.

    Sammenslåingen av NAV skjønner de fleste ikke har ført til noe annet enn at tre tidligere etater deler samme lokaler. Alt er nesten som før. Og jeg har hatt kommunikasjonsproblemer med dem, forresten. Å ringe over telefon eller fysisk oppmøte har jeg gitt opp. Det går ikke an å snakke med dem.





  14. avatar Dag Eigil

    Flott, har sett at det er der, og skal lese det med interesse. :-)





  15. avatar Dag Eigil

    Selv arbeider vi i videregående skole og i fagskolen. To skoleslag under samme tak. Passer oss rimelig bra, selv om det også der er stadige reformer og andre problemer. Vi har stor forståelse for at det å jobbe i grunnskolen kanskje ikke er like attraktivt for alle lærere, eller could-be-lærere. Og de som jobber der, har stort sett min fulle sympati. :-)





  16. Jeg trodde barnevernet også kom innunder NAV. Her jeg bor er de iallefall samlokaliserte.
    Nå har ikke jeg noe horn i siden til NAV men vet at de som sitter på det som hette trygdekontoret er kurset innen det de driver med. Lese lovverket og noen av de bærer preg av å kunne andvende skjønn. Noen er så stivbente at det er helt tragisk.
    Jeg utstår ikke å forholde meg til personer uten evne til reflekson.
    Jeg har bare hatt ok samhandling med dem bortsett fra da sønnen min måtte ha gips flere ganger i uka. Hans skade som var medfødt var så skjelden at den hadde gått ut av trygdesystemet og derfor fikk jeg det ikke dekket.
    Han skiftet gips 45- 50 ganger de første 9 levemnd. Det ble en veldig dyr affære.





  17. avatar Dag Eigil

    Vi er usikker på om hvorvidt barnevernet også kommer inn under NAV, selv om det virker sannsynlig. Men NAV-reformen innebærer, etter det vi vet, samlokalisering og samarbeid mellom tidligere Aetat, Trygdekontorene og Sosialkontorene. Sosialkontorene er kommunale, mens de andre er statlige. Merkelig reform, som sådan, der meget ulike etater skal slås sammen og samarbeide. Moderen jobbet i mange år i daværende Trygdeetaten, altså statlig. Der forholdt man seg, og forholder man seg fortsatt, til lover og regler, Trygdeloven gjelder, og man forholder seg til paragrafer og kan utøve minimal grad av skjønn. Sosialetaten, som er kommunal, kan derimot utøve skjønn. Så det er ikke alltid lett, det der. De ansatte har også vidt forskjellig bakgrunn og utdannelse. I tillegg kommer de som har sin bakgrunn i tidligere Aetat, også statlig.

    Selvfølgelig ille at ditt barn måtte ha gipsing såpass mange ganger i løpet av de første 9 månedene, og at dette ikke ble refundert. Lurer på om det ikke må opprettes en egen sak på slike tilfeller, og så er det opp til tidligere Trydgeetaten sentralt, altså nå en del av NAV, å avgjøre.





  18. Dette er komplekst Dag Eigil, det er så mye å forholde seg til.

    Men som jeg skrev litt om hos JaSol, så tror jegmye av det negative også kommer gjennom holdninger i egne rekker, både innen skoleverket og NAV. Jeg tror det gjelder over alt innen det offentlige (stat og kommune).
    Det er generelt mye dårlig ledelse og det gir dårlige arbeidsforhold og negative vibber.
    Nå er kanskje ikke NAV og skole likeverdige i smmenlikning her da det å benytte NAV i seg selv er negativt ladet for de fleste. Jeg tror en positiv saksbehandler gjør et helt annet inntrykk enn en med dårlige arbeidsforhold og lite motivasjon. Der har vel lærerne likeverdige sammenlikningsforhold vil jeg tro.

    Jeg har sterk tro på at hvordan vi fremstår for klient, kunde og elev er påvirket av vår arbeidssituasjon. Gode arbeidsforhold og god ledelse er en forutsetning for at en selv og andre skal få positive opplevelser.

    Vi som kan, burde så absolutt fremme det positive vi oppplever eller hører om inne skolen, NAV, helse og omsorg. Ja i grunnen, bli flinkere til å fremme det positive.

    Igjen, lettere sagt enn gjort 😉





  19. Gode nyheter er kjedelige nyheter. Slik fungerer en mediavirkelighet som er besatt av krisefryd og det blir det nok aldri en bedring på.
    Når det gjelder NAV så våger jeg påstanden om at de ansatte har en (udefinert ?) forpliktelse til å forjævligfisere saksbehandlingen. Det skal ikke være like lett som å gå i en minibank. Da er det uunngåelig at noen gjør dette litt for nidkjært.





  20. Når de ansatte ikke har det bra på jobb enten det er i skoleverket, NAV eller andre steder, yter de ikke det vi forventer. Så lenge ingen ansatte sier noe så regner man bare med at alt er greit og at de er late eller udugelige.

    Litt bråk hadde vært fint. Så kunne vi som er nødt for å forholde oss til institusjonene fått litt mer informasjon om hvordan tingenes tilstand egentlig er. Så kan vi heller være med å støtte oppunder bråket for å yte press på de som sitter på pengesekken!

    Så lenge vi ikke hører har vi vanskelig for å vite…





  21. D-E…

    av forskjellige grunner har jeg vært i kontakt med NAV – og jeg må si jeg har bare positiv erfaring.

    Skoleverket….lærerne er jo en del av dette.. er ikke bra. Hvem sin skyld er det ? Jeg tror lærerne har hatt feil ledelse og ikke alltid valgt riktige veier…

    #5 Anders
    “Skolen i Norge er dårlig fordi statusen til lærerne har forfalt”

    og sammenhengen her er ….





  22. avatar Dag Eigil

    Vi er heller ikke i tvil om at god ledelse og ditto personalpolitikk vil vil ha en god innvirkning på hvordan de ansatte opptrer i forhold til kunder, klienter og elever. Og skikkelige arbeidsforhold, selvfølgelig. Fysisk så vel som psykososialt. Det er mulig at det fortsatt er mange som opplever det negativt i det hele tatt å søke hjelp hos NAV, siden denne etaten gjerne forbindes med “sosialen”. Det er mulig at dette også smitter over på de delene som driver med statlige trygdeytelser og arbeidsformidling. Ikke lett da, nei.





  23. avatar Dag Eigil

    Godt poeng, det der med mediavirkeligheten. Gode nyheter selger nok dessverre dårlig, ja. Det er heller ikke umulig at en del ansatte både i NAV og i skolen kanskje burde funnet seg noe annet å gjøre. Men det dreier seg om folk med forskjellig bakgrunn og ditto utdanning, som arbeider med forskjellige oppgaver og saksområder. Trydgedelen arbeider stort sett med stivbeinte paragrafer, uten særlig skjønn, mens sosialhjelpdelen anvender strengt skjønn. Det kan nok hende at det er en policy i NAV om å stramme inn og ikke yte for mye hjelp, da spesielt ikke økonomisk, sådan.





  24. avatar Dag Eigil

    De ansatte i NAV og skoleverket burde absolutt si tydelig fra oftere og høyere, men da på en måte som ikke får det til å framstå som syting og “gråt for sin syke mor”. Lærerne har jo sagt fra noen ganger, men blitt møtt med negativ tilbakemelding på dette. Sikkert noe av det samme i NAV. Kanskje burde man si fra også ved å påpeke og omtale saker og områder der tingene faktisk fungerer, og der man oppnår positive resultater? På den annen side blir ansatte sjelden særlig blide av stadig å bli omtalt i negative ordelag, samtidig som de blir ansatt for stadige reformer og sammenslåinger av styringskåte politikere.





  25. avatar Dag Eigil

    Se det, der har vi straks en som har hatt positive opplevelser med kontakt med NAV. Det er jo bra. Det er med andre ord faktisk mulig at ting fungerer som de skal.

    I skoleverket er det faktisk også ting som fungerer, og lærere som er både samvittighetsfulle og faglig oppdaterte. Det er nok mulig at lærerne og deres tillitsvalgte ikke alltid har valgt de rette stragegiene og søkt de mest hensiktsmessige løsningene.





  26. 314b

    D-E

    jeg har hatt glitrende lærere i min skolegang…de har gitt meg interesse for bl a historie, geografi og språk

    men gud bedre, D-E…jeg har hatt de verste også….

    forberedelser : null – tar det samme som sist.. og før der igjen.. og i fjor…
    evne til egen oppdatering : null
    evne til å lære fra seg: null
    behandling av elever: null





  27. Hei Dag Eigil, jeg lover på tro og ære at den dagen NAV gjør noe positivt for meg så skal jeg fortelle om det også, ok? ;)))





  28. avatar Dag Eigil

    Hehehe, vi tar poenget! Vi ser ellers fram til en skikkelig gladmelding. Både om NAV som sådan, og de dyktige, hyggelige og forekommende saksbehandlerne, som går ut av sine gode skinn og mere til for kundens skyld! :-))





  29. Og jeg som håpet du heller skulle foreslå forbud mot reformer de neste ti årene, samt ikke sååå store krav til dokumentasjon. Dokumentene blir jo pikadø viktigere enn menneskene….JEG FÅR FNATT. Jeg klarer ikke mer…..





  30. avatar Dag Eigil

    Ja, de glitrende lærerne, som kunne sine fag og hadde både faglig glede, stolthet og formidlingsevne, og også kom med utfordringer, er gjerne de vi husker som positive sider ved skolen. Slike lærere har jo av våre politikere blitt motarbeidet, og omtalt som “privatpraktiserende lærere”, som ikke respekterer de nye og fantastiske læreplanene, og som ikke i tilstrekkelig grad lar elevene ha ansvar for egen læring. Kanskje det er i ferd med å snu nå.

    Udugelige folk, drittsekker og latsabber finner vi over alt, i alle yrker.





  31. avatar Dag Eigil

    Ja, ikke sant? Det blirt litt av en historie. Gjerne med en tegning av dine favoritt-saksbehandlere iført glorie! Pluss noen godord om kjekke og hyggelige lærere, selvfølgelig!
    :-)





  32. #15b

    jeg vet.. utifra juniors tilbakemeldinger….at det fortsatt finnes glitrende lærere…..

    men desverre gjelder fortsatt “make’em or break’em….. og det blir for meg helt feil….





  33. avatar Dag Eigil

    Vi vil absolutt støtte et slikt reform-forbud, gjerne på mer enn 10 år, også! Det er da ikke så lenge siden de forrige, “fantastiske” reformene heller, Reform -94 og -97. Og nå altså Kunnskapsbløffen, e- løftet, skulle det visst være. Vi er heller ingen stor tilhenger av byråkrati og papirmølleopplegg, der bortimot alt skal dokomenteres og refereres!





  34. avatar Dag Eigil

    Bra å høre fra informert hold at det fortsatt finnes glitrende lærere. Det finnes nok dessverre fortsatt lærere av “break’em”-typen. Det finnes også dårlige og arrogante saksbehandlere i NAV.





  35. som du sier – det finnes dårlige egg i alle kurver….

    men når du først tar opp sammenligningen – synes du at lærere fortjener en høyere status enn en ansatt på NAV ?





  36. #18b

    Avtale, hvis du tegner så kan jeg fortelle..hæhæhæhæ….

    Joda, lærere er “allrighte dyr”, i hvertfall de fleste som jeg kan erindre, men jamen hadde vi noen (få!)som nok dessverre hadde havnet på feil hylle der også. Akkurat som i NAV,,,, ;))

    Men, jeg tror absolutt at du er rette mannen på rett plass (hvis du ikke er psykopat da…), min kvinnelige intuisjon sier meg faktisk det,,*smisk* hæhæ…





  37. avatar Dag Eigil

    Nei, vi kan ikke helt få oss til å tro at vi er psykokpat. Takker ellers for hyggelig kommentar, bra etter første dag på jobben etter ferien. Det finnes faktisk hyggelige lærere, også. For øvrig kan vi ikke tegne… :-)





  38. avatar Dag Eigil

    Det er et vanskelig spørsmål, som ikke på noen måte er enkelt å takle. Skal en ingeniør ha høyere status enn en sykepleier? Har ikke en buss-sjåfør like mye ansvar som en flypilot? Gjør ikke søppeltømmerne et viktig, ja, uunnværlig arbeid? Men det kan jo være noe i at noen av problemene i skolen faktisk bunner i at lærerne har tapt svært mye av den statusen og respekten de hadde tidligere. Det samme kan vel sies om de som jobber i NAV, eller for den del i politiet. Det hele har kanskje noe med tap av respekt for autoriteter å gjøre?





  39. D-E…..

    det er meg igjen…. :))

    hva synes du om bruken av data i norske skoler..og hvordan er det hos dere….





  40. avatar Dag Eigil

    Det tar litt av, kan man si. Elevene skal jo ha dette som et nødvendig arbeidredskap, og lærebøkene skal tones ned til fordel for nettbaserte ressurser. Og så sitter jo elevene dere og chatter og sender sms og spiller og surfer så snart de får en sjanse, og læreren snur ryggen til. Trådløst nett på skolen, og alle elevene med pc på pulten. Helt fantastisk. Men nå vil vist skolemyndighetene innføre systemer som bebrenser tilgangen til nettet slik at pc-bruken blir mer faglig relevant, i alle fall i timene… :-)





  41. #22b

    denne hadde kanskje passet bedre i det andre innlegget ditt….

    Etter min mening er data et forsømt kapittel i skolen.
    veldig forsømt. Om det skyldes datavegring blandt lærerne skal jeg ikke si. Men det å ha en skole-pc, lære å bruke den og diverse programmer – og levere oppgaver og prøver på – det burde ha vært en selvfølge i flere år.

    Kom ikke å si at ekstern bruk er et problem – det handler bare om sperring av tilganger…





  42. avatar Dag Eigil

    Data har nok blitt forsømt i altfor mange år i skolen, og så har det plustelig eksplodert. Vi er veldig for databruk i skolen, og ser helt klart fordelene med dette fantastiske arbeidsredskapet og de mulighetene det gir. Vi har saktens også irritert oss over datavegrende lærere i flerfoldige år. De er nok heldigvis en “utdøende rase”. Selv prøver vi å holde oss rimelig godt oppdatert på data, selv om det for alle er mye å gå på. Men det er nødvendig å ta de nødvendige grep hva gjelder sperring av tilgang til diverse sider og tjenester, i alle fall i undervisningssituasjonen. Og av og til har elever og studenter bare godt av god, gammeldags forelesning og notatskriving, også.





  43. jeg tror du er en jovial, humørfyllt og god lærer som er åpen for det meste….

    lykke til i nytt skoleår :)





  44. Du er vel kanskje ikke så langt fra sannheten. Takk for hyggelig hilsen og oppmuntring i forkant av elevenes ankomst mandag! :-)





Leave a Reply