Dag Eigil: Hvor høye må drivstoffprisene bli før det virkelig begynner å svi, sånn egentlig…?

Jada, dette er et innlegg om drivstoffprisene.  Vi er jo mannfolk!  Og vi kjører bil.  I alle fall av det slaget det er, altså ikke et strømlinjeformet fartsmonstrum med 1376 hestekrefter, men en ganske vanlig Citroën Berlingo.  Pluss den gamle folkevogna, da, og en scooter.  Ikke nødvendigvis på samme tid, men alligavel.   Men det var altså dette med drivstoffprisene, da.  Vi skal være enig i at de så smått begynner å bli irriterende høye.   Men hvor høye må drivstoffprisene bli før det virkelig begynner å svi, sånn egentlig?  Slik som nå?  17 kroner literen? 20? 50?

De såkalte ekspertene driver på med sitt mantra og at tidene med billig drivstoff definitivt er over.  Fram med sykkelen, folkens!  Og i framtiden blir det nok mer norgesferie i nærmiljøet, innstill dere på det.  Selv må vi tilstå at vi ikke merker så fryktelig mye til denne påståtte svien i så vel pengepung som bankkonto, på tross av  drifstoffprisene.  Vi spiser oss mett på de lekreste retter hver dag, og har endog råd til å ta oss noen kalde og skummende også, når vi finner det for godt.  Og vi drar på ferie til diverse utland, gjerne varme sådanne, for å hvile og restituere vårt mødige legeme og sjel etter et års heftig innsats for samfunnet, oljen og nasjonalproduktet.  Men så kjører vi kanskje ikke så mye, og dessuten bor vi i byen, dertil relativt sentralt.  Vi er jo en gentleman.  Og så har vi jo vår hustru – velsigne henne – som tjener sin velfortjente lønn der ute i det fine og nestenstatlige oljeselskapet, sammen med en hel del andre flotte mennesker. 

Så folkens, tenk på et tall.  Et skikkelig drivstoffpristall.  17 kroner literen? 20? Eller merker dere egentlig ikke at drivstoffprisene går ut over livskvaliteten ennå, dere heller?  Hørte vi 50….?

 
 
 
 
avatar

About Dag Eigil

Kjekk og grei herremann i sin beste middelalder. En tvers igjennom snill og hyggelig fyr som ofte klapper så vel katten som fruen kjærlig på pelsen. En person med moral og personlig integritet på høyde med det beste i utlandet. Hyggelig, omgjengelig og lett å holde ren. Humorist, blogger og hobbyskribent. En venn av ordet i beste forstand
drivstoffprisene, innlegg, oljeselskapet, skikkelig, svi, sykkelen

24 comments


  1. så du har et sånt innlegg også…

    jeg synesdet svir nå, jeg, med en pris på over 13 kroner.. husk jeg er alenemamma med sykepleierlønn, det er ikke rare greiene!





  2. Tja….
    Bantodostmobilen min bruker ca 1,7 på mila ved ekstrem pent kjøring så jeg vet ikke helt hva jeg skal skrive som svar jeg (‘o’) problemet mitt er vel at det er bortimot umulig å få gitt bort motormonstret *leeeeeeeeeer* så jeg har igrunn ikno valg å holder klokelig kjeft… (det er min rett som kvinne til å tie i forsamlingen)





  3. Det kan vel hende at man kan kjøre elbil, på biodrivstoff eller med hybridbiler (foreløpig som genererer strøm og bruker mindre drivstoff).

    Men elbilen er nok det beste alternativet, nå som man har gjort et stort fremskritt på renseteknologifronten.
    Kullkraftverk kan dermed renses fullt ut. Nå gjelder det å kommersialisere teknologien. Batterikapasiteten må også opp, men en dag kommer det teknologiske fremskritt der også. Og etterhvert kommer det flere ladestasjoner. Det blir helt vanlig i parkeringshus og parkeringsplasser i sentrale strøk. Du kan kjøre i kollektivfeltet. Du slipper unna en del avgifter. Du kan parkere gratis eller billig etterhvert.

    Så kjøp elbil, da slipper man å tenke på drivstoffpriser overhodet. Ei heller strømpris.





  4. #2 carpe50

    Du kan vel prioritere utgifter annerledes. Eller tenk heller på hvor store utgifter unødvendige innkjøp er. Skal man f.eks ha 50 tommers TV, da blir det fort dyrt med bensin.





  5. Syntes de er høye nok som de er nå jeg .vi produserer jo det selv så prisen er alt for høy ;))





  6. Hadde en liten samtale med min nabo som er lastebileier. Jeg spurte han om han var bekymret for de økte dieselprisene og da svarte han: “det bryr meg egentlig ingen ting, jeg bare kjører opp prisen på kjøringa og da er det jo du som forbruker som betaler den prisøkningen på dieselen”

    …det var som fankern :-(

    Men han har jo helt rett, det er vi som må betale mer for brødet han leverer i butikkene når transportkostnadene går opp.





  7. avatar Dag Eigil

    Ja, vi kunne ikke dy oss, vi hadde en slik fin diskusjon her på jobben i går om drivstoffpriser og norsk selvgodhet og nye tider og alt det der. De trodde ikke at prisen sved så mye, liksom. Men vi tror nå selv at det begynner å svi for mange allerede. Ikke minst i distriktsnorge. :-)





  8. avatar Dag Eigil

    Hehe, bandostmobilen, ja. Bildene av den er jo imponerende. Ja, er det ikke herlig med de bibleske holdninger til quinder i forsamlingen, dere… :-))





  9. avatar Dag Eigil

    Elbil kan kanskje være et greit alternativ, i alle fall som bybil, eller til kortere turer. Men så må jo strømmen komme fra et sted, da. Fullrensede kullkraftverk? Kanskje det, kull finnes det store forekomster av rundt om i verden. Men det som er sikkert, er at noe må skje etter hvert med hensyn til å ta i bruk alternative energikilder. :-)





  10. avatar Dag Eigil

    Vel, vi kan nok alle sikkert omprioritere innkjøpene. Men dersom budsjettet er stramt, og lønna lav uansett, så blir det jo vanskeligere.





  11. avatar Dag Eigil

    Ja, det blir nok til at det blir oss såkalte “sluttbrukere” som til syvende og sist blir belastet med ekstrakostnadene, også når det gjelder slike ting. Eller kollektivtransportpriser, flyreisepriser, endog rekene blir dyrere. Pokker også.. :-))





  12. avatar Dag Eigil

    Deter vel de som mener at det er uaktuelt, og for så vidt, umoralsk, for en liten, oljeproduserende stat å subsidiere drivstoffet for egne innbyggere. Markedet rår. Dessuten er vi vel med i et samlet marked her.





  13. Synes egentlig at prisen er høy nok, siden jeg bor i distriktet, og er avhengig av bil for å komme meg på jobb. Skulle jeg tatt buss, måtte jeg reist dagen før jeg skulle på jobb, for å komme hjem igjen dagen etter. Det regnestykket går ikke opp når en jobber 100%. Har lurt på å begynne å sykle, men er så redd for disse sinte bilistene som er på veiene.





  14. avatar Dag Eigil

    For de som bor i distriktene, er det nok straks mer merkbart når drivstoffprisene bare stiger og stiger. Det er gjerne heller dårlig med offentlige transporttilbud, også. Da blir bilen det eneste, reelle alternativet for mange. Enkelt nok for mange byboere å slå seg for brystet, men detter gjelder som kjent langt fra alle.





  15. På privaten tåler vi fint både 13, 17, 20, 25… Ved 50 har det nok for lengst begynt å gjøre vondt da, men formodentlig er vi ikke så forstokket at vi ikke har gjort noe med saken og byttet til alternativt drivstoff innen den tid.

    Verre er det nok for deler av næringslivet. Varer skal frem, og det vil nødvendigvis koste mer dersom drivstoffutgiftene er høyere. Kanskje en differensiering av avgiftene er på sin plass. Eller man får ta det igjen i prisene, noe som ikke alltid er like lett som det høres – men på sikt blir det jo slik.

    For meningmann burde nok renta bekymre mer. Det er lettere å kjøre litt mindre enn å bo litt mindre.





  16. Du skal opp i mer enn det dobbelte av dagens pris før det får noen effekt på vanene våre. Når vi bikker 30 tror jeg folk begynner å tenke litt over bilbruk.

    Når man hører folk forklare hvor avhengig man er av to biler i hver familie, for i det hele tatt å kunne drive et normalt familieliv, da kan man jo kun undres på hvordan det var mulig for bare 30 år siden.

    Men det slo meg da jeg leverte barna på skolen i dag morges (jeg bor 20 km unna, så jeg MÅ faktisk) hvor mange som blir kjørt. Og det bare noen hundre meter. Totalt unødvendig. Selv ble jeg ikke kjørt en eneste gang på mine 9 år på grunnskolen, og den korteste veien var over 1 km. Man gikk, syklet eller tok trikk.

    Forøvrig så er det jo det reneste tøv at bensin er svindyrt her i landet. Hvis bensinprisen skulle hatt samme utvikling som trikkeprisen i Oslo fra 50-tallet til i dag, så skulle literprisen vært 77 kroner. Et relativt stort sprik i utvikling kan man si.





  17. avatar Dag Eigil

    Vi takker for fyldig og god kommentar! Joda, vi kan nok tåle både å betale litt mer for drivstoffet og å kjøre mindre og gå mer, i alle fall ganske mange av oss. Sunt er det, også. Men vi har forståelse for de problemene de høye drivstoffutgiftene påfører næringslivet, herunder kollektivtransporten. Vi har også forståelse for situasjonen til folk som bor i distriktene, med dårlig kollektivtilbud og lange avstander. Men tidene med billig drivstoff er nok avgjort forbi. Fram med sykkelen, eller kjøp scooter, og oftere norges/hjemmeferie. Renteøkninger vil nok svi mer for folk, ja. Ha ellers en god dag og snarlig helg!





  18. avatar Dag Eigil

    Vi erindrer også hvordan det var i vår barndoms grønne dal, for å si det slik. Ikke hadde vi bil, så det ble til at vi måtte sykle eller gå. Og vi gikk selvfølgelig til skolen, det var standard. Vi har selvfølgelig forståelse for at folk bor langt vekke fra skole og fritidstilbud, og at kjøring er nødvendig i mange tilfeller. Men det begynner likevel å ta litt av, slik vi ser det. Ved 30 kroner literen for drivstoff er det kanskje mulig at forskningen på alternative energikilder tvinger seg fram, og det kan nok bli en skikkelig renessanse for scooter og lett mc. For ikke å snakke om sykling.





  19. hei der..

    bensinpriser og avgifter derpå er et politisk spørsmål….

    det sitter folk å regner på hvor mye vi bileiere kan tåle…og det er ganske mye, har de funnet ut.

    NAF/KNA ol gjør aldri noe – så en ev aksjon må komme fra transportnæringen..
    der kan politikerne komme inn med en eller annen løsning – da sitter vi privatbilister igjen med regningen..





  20. avatar Dag Eigil

    Det er nok ikke tvil om at det sitter folk og regner på hvor mye folk flest kan tåle hva gjelder drivstoffpris før det for alvor begynner å svi. Dette viser seg også igjennom den propagandaen som myndighetene kjører via media. Drivstoffutgiftene rammer selvsagt også transpornæringen, herunder kollektivtransporten. Her kan og må nok myndighetene gjøre noe, dersom de mener alvor med dette å få folk til å la bilen stå og kjøre kollektivt. Men ellers blir nok regningen for gildet gitt til “sluttbruker”, altså privatpersoner, både med drivstoffpriser og økte priser på annet.





  21. Et poeng som imidlertid synes å gå nordmenn hus forbi er den globale etterspørselen, samt den rekordhøye oljeprisen, 130$ pr fat. Drivstoffpriser øker over hele verden nå, ikke bare her i Norge. Klart regjeringen kunne kuttet prisen med en krone eller to, men det ville bare utsette realiteten litt – prisene kommer til å stige uansett.





  22. Noen sier det svir allerede, men de samme folkene kjører tilbake til butikken 500 meter fordi de glemte en kartong juice. Så dermed svir det ikke så mye.
    20 kroner tror jeg blir en vekker. Det er omtrent det dobbelte av det vi hadde i fjor.

    Men i transportnæringen svir det allerede, både i luften og i land og vann.
    Dette er det siste året med billige flybiletter.
    Merk deg mine ord.





  23. avatar Dag Eigil

    For noen svir det nok allerede, skulle tro det gjaldt de som bor i grisgrendt strøk i distriktsnorge. Dersom man klager, og så kjører noen få hundre meter for å kjøpe småting, er man vel egentlig ikke berettiget til å klage så forferdelig mye. Men en literpris på 20 kroner tror nok også vi at folk vil reagere på, og ta som en vekker.

    Transportnæringen sliter, og vi tror nok at det snart vil bli ganske så vanlig med norgesferie igjen. Sykkel og scooter vil nok også bli populært. Ellers får vi nyte årets ferietur til Kreta med andakt. :-)





  24. avatar Dag Eigil

    Joda, det er mulig at regjeringen kunne slått kortsiktig, politisk mynt på å kutte i avgiftene på drivstoff, men det er, som du antyder, som å pisse i buksa for å holde varmen. Men vi ser at drivstoffprisene faktisk blir subsidiert i mange land. Her i landet burde man heller subsidiert kollektivtransporten og deler av transportnæringen for å kompensere for de økte drivstoffutgiftene. Uansett: Tidene med rimelig drivstoff er nok utvilsomt over.





Leave a Reply