Dag Eigil: Ikke bedre resultater i skolen med høyere lærerlønn, sier forsker. Men…

I nyhetene har vi akkurat hørt en forsker uttale seg om at læringsresultatene og karakterene i skolen ikke blir bedre, selv om lærerne får høyere lønn.  Det ble i så måte henvist til at lærerne fikk etter måten store lønnstillegg i 2000 og 2002, uten at dette gav seg utslag i særlig høyere karakterer.  Vel, i skrivende stund kan vi vel ikke gjøre annet enn å ta dette "at face value".  Men visse tanker gjør vi oss jo.

Vil høyere lønn til lærerne for eksempel gjøre noe med reformkåte politikere, som ser det som et mål i seg selv at skolen nærmest er i en konstant reformprosess?  Ikke før har Reform 94 og L 97 fått "satt seg", så var det i gang igjen med det såkalte Kunnskapsløftet, eller, for for å kalle en spaden ved dens rette navn, Kunnskapsbløffen!  Uklare læreplaner, manglende eller i beste fall sterkt forsinkede læreverk, høytflyvende og luftige visjonere om hvor HEEERLIG alt skal bli i skolen, nå som alle elevene sitter med hver sin bæbare pc i klasserommet, i alle fall i den videregående skolen.  Som selvfølgelig brukes til konstant chatting, YouTube, spill og formålsløs surfing, så snart læreren snur ryggen til.  Noe som i og for seg er naturlig.  For en generasjon som later til å være oppvokst med at de hele tiden skal undeholdes, blir det gjerne slik, og selv den mest inspirerende lærer taper i konkurransen om dette. 

At det ville bli slik, var noe enhver noenlunde oppegående pedagog visste i forkant, men for all del, dette måtte jo iverksettes.  På den måten vil man jo siden kunne evaluere det, må vite!  Det blir på en måte som om vi skulle være nødt til å sette oss med blanke ræva på en varm kokeplate, for å se om det var mulig å unngå å brenne skinka.  "Ja, men da brenner vi oss, garantert!"  "Men dere kan jo ikke vite det på forhånd, vi må jo prøve dette i en lengre periode, slik at vi kan EVALUERERE det etterpå, og skrive fine rapporter!"  For eksempel.

Men tilbake til dette med lærerlønnenene og skoleresultatene.  Ikke bedre karakterer med økt lønn, neivel.  Men hva med rekruttering til yrket?  Dette vil bli et skikkelig stort problem om relativt kort tid.  La oss ellers få lov til å komme med et par sammenlikninger.  Finner for eksempel de ansatte i StatoilHydro mer olje og gass når de får høye lønnstillegg?  Ikke mer olje, ikke mer lønn?  Vi tviler i grunnen på det.  Blir det mer fart i utbygging av veier og infrastruktur når de ansatte i de involverte instanser får lønnsøkning?  Etter å ha foretatt våre hverdagslige studier i dagliglivet, tviler vi i grunnen på det, også.  Løper sykepleiere og hjelpepleiere fortere i gangene når de får sin sårt tiltrengte lønnsøkning?  Tvilsomt.  Vil elevenes hjernestruktur og læringskapasitet bli endret når lærernes lønnsnivå økes?  Vi tror at svaret gir seg selv.

Dersom vi så skal følge den ovennevnte forskeren i hans logikk, må jo konklusjonen være at det muligens ikke er nødvendig med lønnsøkning, verken for lærerne eller for andre arbeidstakere.  Nei, kutt ut hele lønnsoppgjørene, først som sist!  Det går som kjent i dass, uansett.  God bedring, forskere!

 
 
 
 
avatar

About Dag Eigil

Kjekk og grei herremann i sin beste middelalder. En tvers igjennom snill og hyggelig fyr som ofte klapper så vel katten som fruen kjærlig på pelsen. En person med moral og personlig integritet på høyde med det beste i utlandet. Hyggelig, omgjengelig og lett å holde ren. Humorist, blogger og hobbyskribent. En venn av ordet i beste forstand
høyere, ikke, lærerne, lønn, lønnsøkning, nødvendig, nyhetene

18 comments


  1. Hehehe her lot han seg engasjere ja, den gode mann.

    Du har seff helt rett, vi bør være alvorlig bekymret for rekrutteringen til læreryrket. Det bør være vanskelig å komme inn på den skolen, og det bør være godt betalt når man kommer ut med gode resultater og pedagogiske evner.

    Jeg er faktisk villig til å betale en prosent mer i skatt av den grunn. Så det såh!!





  2. Her har jeg ingenting å tilføye og vil i grunnen bare applaudere et steinbra innlegg.
    “Evaluering av smerteterskelen for kokeplateskinker”, – latteren er der men sitter fast litt nede i halsen. De siste 20 årene kan det virke som skoleverket har vært crashtestdummy for prkåte politikere som ønsker en fjær i hatten. Personlig mener jeg at lærerne tjener for lite.





  3. Tror det er viktig å holde lærerne i stramme tøyler. All denne lediggangen skaper bare mye bråk og latskap. Hovedproblemet deres er ikke for lite lønn, men altfor lange ferier.

    Neida, fra spøk til alvor. Det jeg tror er viktig å formidle ut til folket er hvilke grupper det streikes for denne gangen. Husker godt de to nevnte “lærerlønnsoppgjørene” på starten av 2000-tallet, støttet det fullt ut, mente de trengte et realt løft.
    Men følger ikke helt argumentasjonen denne gangen om at de er tapere i lønnsutviklingen. Ikke som gruppe generellt, og ikke hvis du ser det i et litt lengre perspektiv enn tre uker.

    Det viktigste for en streikende gruppe er at streiken merkes, men også at man har støtte i befolkningen, selvom den rammes.
    Det er her det er viktig for lærerne å kommunisere klart og tydelig, for rammen på 6,3% høres ut som en sweet deal for veldig mange. Og noe det er vanskelig å se skulle medføre en streik.





  4. avatar Dag Eigil

    Vi tror absolutt at Unio og Utdanningsforbundet har en jobb å gjøre overfor “opinionen” når det gjelder hvilke grupper det gjelder, og ikke minst hva det gjelder. Dette er også en pedagogisk utfordring. Ellers takk for en god kommentar. :-)





  5. avatar Dag Eigil

    Vi takker og bukker. Ellers er også vi overbevist om at det er en del politikere der ute, som ønsker seg bautaer over sin egen og eget partis fortreffelighet. “Se, vi GJØØØØR noe!!”. Og skolen har her i årevis blitt brukt som en kombinasjon av politisk lekegrind og laboratorium.





  6. avatar Dag Eigil

    Det hender at vi lar oss engasjere i annet enn tang og fjas, ja. Vi takker ellers for sympati og gode tanker. :-)





  7. God morgen:)) Har sagt det før og sier det gjerne igjen: LÆRERE TJENER ALTFOR LITE!!!!!! Det er en skam at når man har et av de viktigste yrkene i livet, så skal bli behandlet slik..Grrrr!!!
    Din lærerkollega hilser fra godstolen i hjørnet:)) Stå på og hold ut! Ha en nydelig dag videre og velsigne dere alle:))





  8. avatar Dag Eigil

    Hei og hopp og god morgen, Diva!
    Vær grei og overbringe våre hilsener til kollegaen i godstolen. Går ut fra at han også ble irritert dersom han hørte radionyhetene i dag formiddag. Takker ellers for hilsen og sympati. Ha en fornydelig dag… :-))





  9. Det er herved gjort!:)) Han trakk øyebrynene under hakepartiet da han hørte nyhetene…Da er Sjefen irritert ja…:))





  10. avatar Dag Eigil

    Tenkte nok det, ja… :-))





  11. avatar Sofasliteren

    Nei, sånn sett er det vel ikke nødvendig at noen får lønnsøkning?





  12. avatar Dag Eigil

    Hvis forskerens tankegang skal tas til sin ytterste konsekvens, ja… :-)





  13. Nå er det vel ingen som har påstått at et godt lønnsoppgjør på magisk vis vil føre til at karakterene umiddelbart fyker i været samme år? Her lukter det stråmann…

    Man bør kanskje også nevne at grunnen til at oppgjørene i 2000 og 2002 omtales som historisk gode, var at lærerne i disse årene faktisk fikk et lønnstillegg som kunne måle seg med de fleste andre yrker – i motsetning til vanlige år, da de som regel bare sakker akterut.





  14. Det virker mistenkelig, ja. Nesten som bestilt. Og ja, lærerne fikk noen brukbare tillegg i 2000 og 2002. Til en forandring. Etter det har det stort sett vært nedtur, spesielt etter overføringen av forhandlingsansvaret til KS.





  15. Oj oj, det var da et meget langt innlegg fra den kanten. Noe som engasjerer dette, altså.
    Da skal jeg la være å komme med flåsete kommentarer om lange ferier og korte arbeidsdager selv om jeg har mange av dem på lager. Statusen til læreryrket bør absolutt heves. Om man kan gjøre det kun ved å heve lønnen er jeg derimot ikke så sikker på. Kanskje er det lurt og også se på fordelingen av kronene. Kanskje la det lønne seg å være dyktig og jobbe hardt i den sektoren også, som de fleste andre steder. jeg har hatt mange dyktige lærere som helt sikkert hadde fortjent en adskillig høyere lønn – og aktelse. Men jeg har dessverre også hatt en del udugelige som ikke gjør det. For eksempel han som gikk ut og drakk mit i timen gang på gang, og som både elever, lærere og kollegaer klagde på år ut og år inn uten at han forsvant. Eller mattelæreren som kunne adskillig mindre matte enn meg. Til tross for at jeg bare gikk i 6. og ikke er noen Einstein.
    I alle fall burde opptakskravene til lærerhøyskolen og kravene til fagkunnskap ved ansettelser økes betraktelig. Det er jo litt ille at de som har gjort det så dårlig på skolen at de ikke kommer inn noe annet sted, utdanner seg til lærere. Jeg tviler på om de kan engasjere noen til å lære noe som helst.

    Noen lærere fortjener mye høyere lønn, noen fortjener ikke en krone mer enn det de allerede får.





  16. avatar Dag Eigil

    Det er nok hevet over enhver tvil at det er en del udugelige lærere der ute, som burde funnet seg et helt annet yrke for lenge siden. Eller i alle fall fått hjelp til å fungere bedre. Vi har sett det også ved egen skole. Trgiske greier, de går år ug og år inn og føler at dette rett og slett ikke er noe de takler. Slikt vil man finne i alle yrker. Lærerne er imidlertid veldig synlige sånn sett.
    Kronene kunne nok blitt fordelt annerledes. Det er vel nettopp det mye av debatten går på. Dessuten dreier det seg nå etter hvert om å rekruttere nye, dyktige lærere, og beholde dem. Ha en fortsatt fin dag.. :-))





  17. Du har et meget bra innlegg og du kaller en spade for en spade når det gjelder det med “å ikke vite på forhånd…” og da kan man jo evaluere og skrive fine rapporter uten at ungene/ungdommene lærer noe som helst. – Foruten fine triks mht hvordan de kan sabotere læreren og sin egen læreing ved å surfe på nettet.
    .. Jeg har fått nok av politikere som tror de er lærere og lærere som er blitt politikere; De sier det foreldre og elever vil hære fordi de ikke lenger gidder å forholde seg til det som er deres egenlige oppgave; Bidra til kunnskapservervelse og dannelse. Mange forskjellige grunner til akkurat det, kankskje, men de må i alle fall ta seg seg sammen eller skifte jobb; De er ikke lenger på rett hylle.
    …Politikerne orker jeg knapt å tenke på!

    Ha en god sommer :)





  18. avatar Dag Eigil

    Vi takker og bukker. Av og til må man bare si ting rett ut, spesielt når det er ting vi faktis vet en del om. Og ellers er det interessant å observere at de store, høytflyvende og virkelighetsfjerne politikerideene om skolen og lærerne øker proporsjonalt med avstanden til klasserommet. Det er nok lenge siden de fleste av disse skrivebordspedagogene har sett en elev eller innsiden av et klasserom, ja. Og i morgen begynner streiken. Ha en fortsatt herlig dag… :-)





Leave a Reply