Dag Eigil løfter på et øyenbryn og grynter oppgitt over utidig regning fra sin fastlege

Ingen er perfekt, selv ikke vi.  Selv gentlemen må ta en tur til fastlegen av og til, tross rimelig god helse og etter måten stabilt humør.  Dersom man av en eller annen grunn skulle glemme hele legetimen, hvilket kan skje den beste, må man likevel betale sin egenandel.  Regning i postkassen, værsågod betal.  Slik er det.  Enkelt og greit.  En gang måtte "ombooke" en legetime, grunnet ting og tang. Greit nok. En hyggelig telefon til legesenteret, hilsehilsepent, forklare situasjonen, kansellere, få ny time.  "Ja, og for ordens skyld: Nå skulle alt være i orden?  Ingen regning i postkassen? Alt greit?"  "Ja, selvfølgelig!"  Legesentertelefondamen var høflig og forekommende, og formentlig smilte gjennom telefonrøret.  Så år det noen dager, og heisann, hva finner vi i postkassen?  Som den kjappe leser allerede har gjettet: Et brev fra legesenteret, med regning inni.  For den kansellerte legetimen, må vite.  Dert skal ikke være lett.  Ny telefon til legesenteret dagen etter, redegjørelse for situasjonen.  Riktignok har vi glemt en legetime en gang, men denne gangen er vår samvittighet gullende ren.  Joda, legesentertelefondamen skulle ta saken opp med legen, og så skulle det ikke være noe problem.  Og regningen ble slettet,  Selvsagt. 

Her for noen tid tilbake fant vi ut at vi måtte "ombooke" nok en legetime.  Så vi ringte atter en gang til legesentertelefondamen, fikk kansellert oppsatt legetime, og fikk ny time fredag 13. juni (!).  Ok? Alt greit?  Oppsatt legetime ER virkelig kansellert?  Selvsagt!  Og ny time i juni er satt opp?  Ja, helt klart.  No problem. Nema problema.  Og til sist, vi vil IKKE på noen måte få  regning i postkassen denne gangen? Åneida.  Stol på det.  Og hva finner vi i dag, i postkassen, annet enn en ny egenandelsregning for den legetimen vi hadde bestilt TIL 13. MAI! 

Ny oppringing til legesentertelefondamen.  Hvabehager? Legetime i mai?  Det hadde vi da slettes ikke bestilt!  Åjoda!  Legesentertelefondamen var insisterende i stemmen.  "Det står nemlig her på dataskjermen. Dette er en regning du faktisk bare må betale.  Og du har forresten ingen legetime i juni!".  Tjasså?  Må vi virkelig betale for legesentertelefondamens feiltasting?  Men siden det står på skjermen hennes, så er det vel ikke noe å diskutere?  Neste gang skal vi kontakte legesenteret ved personlig frammøte, og få bestillingen på papir, svart på hvitt!  Ikke at vi går personlig konkurs av dette, men alligavel.  Grynt!

 
 
 
 
avatar

About Dag Eigil

Kjekk og grei herremann i sin beste middelalder. En tvers igjennom snill og hyggelig fyr som ofte klapper så vel katten som fruen kjærlig på pelsen. En person med moral og personlig integritet på høyde med det beste i utlandet. Hyggelig, omgjengelig og lett å holde ren. Humorist, blogger og hobbyskribent. En venn av ordet i beste forstand
fastlegen, feiltasting, i, legesenteret, legetime, postkassen, regning

21 comments


  1. Ja huff, det er svært så påståelige kontordamer kan bli når det står på dataskjermen deres.

    Det har vel neppe slått dem at informasjonen på dataskjermen kan være feil, de tror vel at datamaskiner er ufeilbarlige.

    Men sannheten er at datamaskiner er ikke mere ufeilbarlige enn personene som bruker dem.





  2. Eller be om å få timen bekreftet pr mail. Det er faktisk mulig.





  3. Irriterende spør du meg :))





  4. avatar Dag Eigil

    Det er nok en helt klar feiltasting fra damens side, det er vi 110 % sikker på. Irriterende. Men hva kan man gjøre…? :-(





  5. avatar Dag Eigil

    Det er jo også en tanke. Skal sjekke hvor moderne de er på legesenteret i så henseende. Men vi har våre tvil..





  6. Aner vi en snikende Alzheimer light??

    *glemske høna(hønan Agda)*





  7. avatar Dag Eigil

    Absolutt. Vi får nok fortsatt råd til både brød og melk og andre livsfornødendheter, men irriterende uansett… :-((





  8. Ja, er det ikke typisk! Offentlige instanser i et nøtteskall.





  9. avatar Dag Eigil

    Det er en etter måten ung dame som betjener telefon og pc…
    Selv er vi særdeles klartenkt, hadde sjekket datoen grundig..





  10. Irriterende..

    Har selv blitt sittende over en time på venteværelse før jeg gikk bort i skranken for å høre hva som skjedde.

    Nei, de hadde ikke satt opp noen time på meg, som jeg hadde bestilt tidligere samme dag. Nei kontordamen hadde satt meg opp på time over helga, som vi hadde blitt enige om at ikke gikk!





  11. avatar Dag Eigil

    Det irriterende er jo også at man liksom bare kan sende ut regninger i øst og vest, under foregivende av at “det står på skjermen”. Egentlig en kjempeide! :-)





  12. Unge dame?? *fnis





  13. avatar Dag Eigil

    Hehehehe, en times venting for ingenting, bare å gå igjen.. :-)





  14. Irriterende og unødvendig… Fysj…





  15. avatar Dag Eigil

    Det hender vel så godt som AAALDRI at du glemmer noe, vel…? :-))





  16. avatar Dag Eigil

    Absolutt! Og dertil er det jo bare til å betale, dog uten nødvendigvis å se glad ut! :-)





  17. Det glemte jeg å si, jeg kom inn til slutt! Til en lege jeg bare skjønte halvparten av hva sa:P





  18. avatar Dag Eigil

    Hva, snakket han utydelig, kanskje i nesen? utlending? :-)





  19. utlending(fra i nærheten av india tror jeg) som snakka til dataskjermen, men må innrømme. Forstod han bedre enn dansken jeg var til sist:P





  20. avatar Dag Eigil

    Aha, framgang uansett. :-)





  21. Men det er jo en rimelig snedig måte å få inn ekstra egenaldeler på, da. Uangripelig! :-(





Leave a Reply